Activitats per a una universitat més saludable

VALENCIA 7 10 15 SEMANA SALUDABLE CAMPUS DE TARONGERS FOTO MOGUEL LORENZO

Imatge d’arxiu d’una activitat sobre hàbits saludables celebrada a la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Les universitats públiques valencianes celebren dijous 17 de novembre el Dia de les Universitats Saludables. Per això les cinc institucions acadèmiques han organitzat diverses activitats formatives i de conscienciació que es desenvoluparan durant tota la setmana. L’alimentació, l’activitat física i hàbits posturals, així com estils de vida saludables, són els eixos centrals de les propostes de les jornades que comencen la pròxima setmana sota el lema Cuida’t, cuida’l.

maqueta_CARTELES_saludables-2016-1Les cinc universitats publiques valencianes (Universitat de València, Universitat Politècnica de València, Universitat d’Alacant, Universitat Jaume I de Castelló, Universitat Miguel Hernández d’Elx) porten treballant des de fa diversos anys sota el paraigües Universitats Saludables per tal de conscienciar la comunitat universitària i la població en general de la importància d’establir bons hàbits. Estils de vida saludables amb informació i prevenció sobre drogues, anorèxia, bulímia, riscos cardiovasculars, així com una campanya centrada en l’alimentació i l’activitat física i hàbits posturals, són les temàtiques que centren les activitats d’enguany. Durant les sessions es repartiran guies de desdejuni saludable i d’estils saludables.

Les activitats es desenvolupen de l’11 al 18 de novembre. La primera de les propostes es realitza aquest divendres amb la preestrena de la pel·lícula SustainableEating, a les 16:30 hores, a la Sala Charles Darwin de la Facultat de Farmàcia, al Campus de Burjassot-Paterna. La informació es pot consultar ací.

L’acte oficial d’obertura de la Setmana Saludable de la Xarxa Valenciana d’Universitats Públiques es realitzarà al Campus d’Ontinyent dilluns 14 de novembre. Serà a les 10 hores a la plaça de la Coronació o del Mercat. Assistiran la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Professorat i Sostenibilitat, Mavi Mestre; l’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez; el degà de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, Vicente Añó; i la catedràtica de la Universitat i experta en Nutrició Dolors Corella. A continuació la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport lliurarà la guia saludable i repartirà fruita fresca i fruits secs a la comunitat universitària i a aquelles persones que s’acosten a la zona propera al campus. A més, a les persones assistents els faran una avaluació de la composició corporal, una avaluació de la qualitat i velocitat del pas i una valoració de la condició física. Els responsables d’aquesta activitat són Cristina Blasco i Pedro Pérez.

Dimarts 15 de novembre, a partir de les 9 hores, es realitzarà una taula redona sobre salut mental. Serà al Saló d’Actes de la Facultat de Psicologia, amb les ponències Mites i estigma en les persones amb malaltia mental, a càrrec d’Ana Sánchez, i la presentació del Pla d’Acció sobre Salut Mental de la Conselleria de Sanitat, amb Begoña Frades, coordinadora de l’Oficina Autonòmica de Salut Mental, i Jose Antonio López, de la mateixa oficina.

El mateix dia la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport ha programat, a partir de les 10 hores al Campus de Blasco Ibáñez (al costat de l’Hospital Clínic), jocs populars valencians i activitats d’expressió corporal per als més joves; pautes per a practicar crossfit; exercicis d’enfortiment per a les persones majors, exercicis divertits per a millorar la forma en la zona CORE i així evitar lesions; proves de valoració de la condició física, mesuraments de l’índex de massa corporal, així com xarrades sobre nivells d’activitat física. El responsable de l’activitat és Alejandro Martínez.

La professora Dolors Corella presentarà la Guia de Promoció d’Estils de Vida Saludable. Serà a les 14 hores a la Facultat de Medicina.

Dimecres dia 16, el Saló d’Actes de la Facultat de Psicologia acollirà, a les 13 hores, la conferència Estils de vida saludable, amb Lorena González.

Dijous dia 17 la jornada es dedicarà a la Millora d’hàbits posturals, amb Raquel Faubel, del Departament de Fisioteràpia. La cita serà de 10 a 13 hores al pati de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació.

Per al divendres 18 s’ha programat la jornada Flash Workshop on Diet, Nutrition & Health, de 9 a 14 hores a la Fundació Lluís Alcanyís, en la cinquena planta del carrer Gascó Oliag 1. La informació es pot consultar ací.

El mateix dia es realitzarà un avanç de la presentació de la Guia de Desdejunis Saludables. Serà a les 14 hores a la Facultat de Medicina i Odontologia. Presentarà la guia Dolors Corella.

La Xarxa Valenciana d’Universitats Públiques Saludables recorda que la funció primordial de la universitat en docència, investigació, innovació i projecció social i cultural representa un marc idoni per a contribuir notablement a la promoció de la salut i al benestar de la població, la qual cosa representa un compromís ineludible de les institucions amb aquests valors.

La universitat no és, ni pot ser, aliena al valor salut. És necessari aprofundir en una universitat que, tot complint la seua principal missió, incorpore la promoció de la salut com a estratègia institucional. Així, l’objectiu és potenciar la universitat com a entorn promotor de la salut de tota la comunitat universitària i de la societat en el seu conjunt, a través de processos participatius, col·laboratius, dinàmics i actius, que faça més fàcils les opcions més saludables.

Per aconseguir una universitat saludable la xarxa tracta de promoure el desenvolupament d’uns hàbits que faciliten una vida autònoma, activa, responsable i compromesa a millorar la qualitat de vida de les persones i la societat. Les activitats que es programen per a aquesta setmana busquen una conscienciació directa del públic universitari.