Guanyar múscul a la Universitat

saludables07

MARIA IRANZO. Fotos: Miguel Lorenzo. Són les deu del matí i un gimnàs improvisat, regentat per futurs preparadors físics, s’ha alçat a les portes de la Facultat de Medicina. El dispositiu, que compta amb una bàscula bioimpedant i diversos circuits, ha atret l’atenció de Cristina García, de díhuit anys: “M’han dit que em falta massa muscular. Moltes vegades ens obsessionem per perdre pes, quan el que realment necessitem és guanyar múscul per tal de tindre una correcta estabilitat i millorar la posició bípeda. Ho reconec. No faig res d’esport”.

També s’ha parat a fer-se l’examen físic Mamadou Aliou, de vint-i-sis anys. Les taules de pesos, aigua i massa muscular indiquen que, d’acord amb el seu pes i la seua estatura, és una persona físicament saludable. Òbviament, li preguntem el secret: “Vaig caminant a tots els llocs, mai agafe ni transport públic ni privat”.

Entre les diferents proves, coordinades pel professor de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, Alejandro Martínez, s’insisteix en els exercicis de core, essencial per aconseguir una bona higiene postural. Els ensenyen els alumnes Luis Martínez i José María Millán: “La gent sol pensar que es tracta només de les abdominals, però en el core estan inclosos els glutis, els electors de l’esquena i la fàscia toracolumbar. Si enforteixes aquesta franja central de l’ésser humà, evitaràs la cifosi, és a dir, el fet de caminar amb gepa, i gaudiràs d’una columna vertebral més protegida, cosa que et permetrà evitar accidents laborals i domèstics”.

saludables02

Una guia d’estils de vida saludable

L’exercici és una de les variants més importants en un estil de vida saludable. “Però no és l’única”, subratlla Dolores Corella, professora del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública, Ciències de l’Alimentació, Toxicologia i Medicina Legal. Ella és precisament la coordinadora de la Setmana Saludable que se celebra aquests dies en les cinc universitats públiques i que enguany porta com a lema Cuida’t, cuida’l, en referència als efectes que una bona alimentació, l’absència del tabac i les drogues i una salut mental també tindran en la consecució d’un entorn sostenible.

Com a principal novetat, enguany els diversos departaments relacionats amb la promoció de la salut han enllestit una guia d’estils saludables que estarà disponible en la web en un breu període de temps. Des de Fisioteràpia a Nutrició, passant per Psicologia, recomanen com a beneficiós un índex de massa muscular menor a 30, un ritme de son d’unes 7 a 8 hores, la protecció de la pell davant del sol i del fred i la importància del suport social, d’amistat i de valoració de la pròpia persona.

“Aquesta guia cobra valor després de fer-se pública en la revista New England la investigació dirigida pel professor Sekar Kathiresan a l’Hospital General de Massachusetts que conclou que un estil de vida saludable pot contrarestar una predisposició genètica a una malaltia cardiovascular”, destaca Corella.

saludables01

Orientació per a la comunitat educativa

Des d’abril del 2014 la Universitat de València, com a membre de la Xarxa Valenciana d’Universitats Públiques Saludables, va adquirir el compromís d’orientar el seu estudiantat i treballadors. Aquesta setmana reforça la conscienciació amb xarrades formatives i activitats lúdiques com ara la dissenyada per l’alumnat de la Facultat d’Infermeria. Identificats amb jupetins, han anat a la recerca per a premiar amb adhesius persones visualment saludables. Sí, són aquelles que pugen escales, que mengen sa, que no fumen, que reciclen adequadament… Ets tu una d’elles?