José Bretón passa per les aules

Medicina i Astronomia són algunes de les ciències relacionades amb la resolució del “cas Bretón”, que investiga la desaparició dels xiquets Ruth i José a Còrdova. Dos dels forenses del cas, Francisco Etxeberria i José Antonio Sánchez, participen el dia 3 d’octubre en un curs que uneix Medicina i Dret organitzat per la Universitat de València. Aquest mateix any, experts de l’Observatori Astronòmic elaboraren un informe pericial per a aquest cas, sol·licitat per la policia, el qual incloïa tècniques pròpies de la fotografia astronòmica i eines informàtiques per analitzar imatges de càmeres de seguretat i de trànsit.

Els forenses Francisco Etxeberria i José Antonio Sánchez participen en el curs Ciència i Justícia: de l’inici a la prova en Antropologia i Toxicologia, organitzat pels departaments de Medicina Legal i Dret Penal de la Universitat de València. El curs està dirigit pels professors Enrique Orts i Ana Castelló i es realitzarà els pròxims dies 3, 4 i 5 d’octubre a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo.

En el curs també intervé Douglas Ubelaker, qui va participar, junt amb Francisco Etxeberria, en l’equip internacional d’experts forenses que va analitzar les restes de l’expresident xilé Salvador Allende, a fi de determinar si es va suïcidar disparant-se o, per contra, li dispararen. Les sessions del curs s’organitzen en un bloc sobre Antropologia i un altre sobre Toxicologia Forense.

La participació d’experts de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València en la resolució del cas Bretón es va concretar en l’elaboració d’un informe pericial sobre la desaparició a Còrdova dels xiquets Ruth i José. L’informe va ser sol·licitat a la Universitat de València pels policies que investigaven el cas. L’autor de l’informe, Vicent Peris; l’investigador Fernando Ballesteros; el director de l’Observatori Astronòmic, Vicent Martínez; i el director del Parc Científic, Juan Antonio Raga, van explicar en roda de premsa les tècniques utilitzades per a l’elaboració de l’informe.

Els experts empraren tècniques pròpies de la fotografia astronòmica, però també altres eines informàtiques per analitzar imatges de càmeres de seguretat i de trànsit. Els tècnics de l’Observatori detallaren el funcionament de la tecnologia, un exemple de la qual es podia observar en el vídeo que van elaborar els tècnics.

La tècnica consisteix a aplicar determinats algoritmes que aconsegueixen eliminar elements innecessaris de les imatges i obtindre així una millor visualització dels components importants.

En el cas d’aquest curs, s’ha dissenyat com una continuació d’un altre que es va realitzar en octubre del 2010, sobre Investigació de l’Escena del Crim. En aquesta ocasió se centra en dos assumptes de gran dificultat per als experts en ciències forenses: l’estudi de restes òssies i l’anàlisi i interpretació de mostres toxicològiques.

• Més informació sobre el curs:
  • Sobre l’informe pericial de l’Observatori Astronòmic: bit.ly/VH0nMQ