Una agència de col·locació laboral sense eixir de la Universitat

ANGÉLICA MORALES. “Formar part de la borsa de treball de l’OPAL m’ha servit per a mantindre durant molts mesos l’esperança de trobar una ocupació en el futur i, en el dia a dia, ha suposat comptar amb més oportunitats per a estar en contacte amb empreses del meu sector”. Així s’expressa María Díez Pérez, llicenciada en Comunicació Audiovisual i diplomada en Magisteri per la Universitat de València, quan recorda com ha sigut la seua experiència dins de l’Agència de Col·locació OPAL. Ella és la primera usuària d’aquest servei que ha estat contractada per una empresa que buscava una professora de Formació Professional per al curs 2012-2013.

L’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL), gestionat per la Fundació General de la Universitat de València, va rebre el passat mes de juny l’acreditació d’agència de col·locació per la seua activitat de foment de la inserció laboral dels estudiants i titulats de la institució acadèmica. Un reconeixement atorgat pel Sistema Nacional d’Ocupació, a través del Servef de la Comunitat Valenciana. Però què significa això?
Les agències de col·locació actuen com a intermediàries en el mercat laboral, mitjançant l’assessorament, la informació i l’orientació a persones que busquen treball, amb la finalitat d’aconseguir la seua inserció laboral. Segons explica el director de l’OPAL, Vicent González Romà, “des de la seua creació, l’OPAL ha estat orientant i assessorant els estudiants i titulats de la Universitat de València en la seua inserció laboral”. De fet, aquesta oficina gestiona, en l’actualitat, la publicació d’ofertes d’ocupació provinents de mil cent empreses, que arriben a unes onze mil persones registrades en la seua borsa de treball.
En aquest sentit, González Romà assenyala que “l’OPAL estava fent les tasques pròpies d’una agència de col·locació”, i per això es va plantejar el repte d’aconseguir aquesta acreditació. L’autorització com a Agència de Col·locació ha representat, per una banda, “un reconeixement extern i oficial de la tasca que està desenvolupant l’OPAL i, per una altra, obri la porta per a l’establiment de convenis de col·laboració amb el Servef per tal de subvencionar activitats”.
A més, la intermediació realitzada per una agència de col·locació entre empreses i candidats ha de garantir als treballadors la gratuïtat per la prestació de serveis, de manera que mai no es podrà exigir cap contraprestació econòmica. Des del passat setembre, aquesta i una altra informació es troben en el web de l’OPAL (www.uv.es/opal), a través d’un enllaç directe a l’Agència de Col·locació ubicat en el menú dret de la pàgina. Des d’aquest mateix lloc, els usuaris (estudiants, titulats i empreses) poden registrar-se en l’agència o accedir-hi.
Com que l’Agència de Col·locació ha de ser intermediària, aquesta realment fa de pont entre els candidats demandants d’ocupació i les empreses que ofereixen llocs de treball. Fernando Romero és el director del Centre d’Estudis Rodrigo Giorgeta, una de les dues primeres empreses que han contractat una persona titulada mitjançant l’Agència de Col·locació, concretament una dona: María Díez Pérez. “És la primera vegada que hem fet ús d’aquest servei i s’ha donat una situació d’èxit. Buscàvem un professor: una persona titulada en Magisteri amb un nivell B2 d’anglés, i l’OPAL ens va enviar el currículum de la persona el perfil de la qual era l’adequat. L’entrevistàrem i ara treballa amb nosaltres”, explica.
Sanilabo, una empresa distribuïdora de productes i aparells de laboratori de diagnòstic clínic i industrial i d’equips d’investigació, també ha contractat dos titulats a través de l’Agència de Col·locació OPAL. “El 2012 necessitàvem dos perfils de titulats: un llicenciat en Química i un segon en Tecnologia dels Aliments o Biologia, persones joves… Pensàrem que en la base de dades de l’OPAL obtindríem prou informació i així va ser. Ens enviaren més de mig centenar de currículums. Entrevistàrem deu persones en cadascuna de les seleccions i ara tenim dues persones contractades”, explica Elena Martínez, assistent de direcció de l’empresa.
Per accedir directament a l’Agència de Col·locació OPAL, només cal fer clic ací

Altres reconeixements
L’OPAL està acreditat, a més, amb el Certificat de Qualitat segons la norma ISO 9001:2008, que garanteix els nivells adequats de qualitat en la gestió dels seus serveis. Així mateix, està reconegut per la Xarxa Telescopi, un observatori de bones pràctiques en gestió universitària.
Després de ser autoritzat com a agència de col·locació, l’OPAL continua treballant en altres objectius, com ara el desenvolupament de la Plataforma Uniemprén, un projecte de crowdfunding (finançament en massa o micromecenatge) destinat a les persones emprenedores de la Universitat de València, que compta amb el suport del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. La Plataforma Uniemprén connectarà emprenedors que necessiten finançament per a dur a terme els seus projectes empresarials, i microinversors que vulguen donar suport a eixes idees emprenedores. Aquesta plataforma es presentarà a finals d’enguany.
Un altre projecte en el qual treballa l’OPAL és l’organització del Fòrum d’Ocupació 2012, que es realitzarà en la segona setmana de novembre als campus dels Tarongers i de Burjassot-Paterna.

‘Ocupa’t’ en Ràdio Universitat
El programa Ocupa’t de Ràdio Universitat aprofundeix aquesta setmana en l’Agència de Col·locació OPAL, amb declaracions del seu director, Vicent González Romà. I, com cada dilluns, també ofereix una agenda amb les principals ofertes de treball i beques. Per a escoltar-ho fes clic ací.