logodreta

Anglés d’Alt Rendiment Acadèmic

Ana Olivas, Fernando Pascual, Carla Carratalá, Irene Sotos, Rocío Belda i Rubén Rubio. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Els idiomes són cada vegada més necessaris. A hores d’ara i com una opció de futur. En un mercat laboral constret per la crisi, eixir a l’estranger és una alternativa que molts joves estudiants es plantegen cada vegada en major mesura. Els grups d’Alt Rendiment Acadèmic (ARA) són el camí de formació triat per alguns estudiants per tal de rebre la docència en anglés i estar el millor preparats possible. La Universitat de València compta amb cinc facultats que els ofereixen. Infouniversitat ha parlat amb sis estudiants de Medicina per a conéixer com són, com funcionen i què esperen dels grups ARA.

“Vaig agafar els grups ARA perquè volia continuar la docència en anglés, ja que vinc d’estudis anteriors en anglés i el fet de continuar en aquest idioma és una forma de no perdre el nivell que havia aconseguit, però a més també vull obrir-me portes a l’estranger. Crec que l’educació en anglés m’obri més portes que en castellà”, afirma Irene Sotos, estudianta de tercer curs de Medicina. Fernando Pascual, de segon de la mateixa titulació, destaca altres avantatges associats al fet de pertànyer a un grup ARA. “El vaig triar pels beneficis a l’hora d’aconseguir beques Erasmus; i perquè l’anglés és l’idioma més científic. Molts dels articles i revistes de major qualitat en el món de la ciència hui en dia són en anglés. Estar en ARA també et permet aprendre millor el vocabulari científic”.

Rubén Rubio, alumne de tercer, destaca com a motiu per a estar en un grup on predomina l’anglés com a llengua de docència que “tota la literatura científica es publica en anglés, sobretot en les revistes més importants, Nature i Scienc”. I afegeix un detall important: “En el futur m’agradaria treballar a Anglaterra i els Estats Units, sempre ho he tingut clar, i quan vaig veure que el grup m’ajudaria a conéixer l’idioma i m’ho facilitaria, el vaig triar”. Un dels requisits per a estar en un grup ARA és tindre el nivell B2 d’anglés, encara que no és necessari posseir-lo en el moment de començar en primer. Sí que és necessari traure-se’l durant el curs.

Rocío Belda, de tercer de Medicina, assenyala que “sóc conscient que la medicina està fonamentada en l’anglés, ja que les fonts, les bases de dades i tot el que utilitzarem durant la carrera serà en eixa llengua”. “Les classes són la meitat, més o menys, en anglés i espanyol”, remarca Ana Olivas, estudianta de primer de Medicina.

Els grups ARA van ser posats en marxa el curs acadèmic 2010-2011 per la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació, amb la col·laboració de les universitats públiques valencianes. Es tracta d’una iniciativa que es troba en l’àmbit de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), per a reforçar el potencial de l’alumnat més destacat des de l’inici dels seus estudis universitaris. Es pretén que l’estudiantat amb millors aptituds dispose de totes les ajudes i recolzaments disponibles perquè puga assolir el més alt rendiment acadèmic possible.

Actualment a la Universitat de València tenen grups ARA les facultats de Psicologia, Dret, Farmàcia, Medicina i Odontologia i Economia. En aquest últim cas el títol que s’imparteix en anglés és International Bussines. A més, hi ha assignatures en anglés a Turisme, segons es destaca des del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i Professorat. Els grups ARA no estan concebuts per aprendre l’anglés (nivell que ja tenen els alumnes), sinó com un procés progressiu que finalment comportarà que en el suplement europeu del títol es faça menció a la pertinença a aquests grups. També hi ha una preferència per part d’aquests alumnes per a demanar ajudes per a la formació del personal investigador en les seues diverses modalitats, i compten per accedir a la borsa d’Erasmus. La nota per a entrar en un grup ARA és més elevada que la d’accés a la titulació.

En el cas de la Facultat de Medicina i Odontologia, els grups ARA funcionen des del primer curs que es van posar en marxa. Atesa l’alta demanda, no tot l’alumnat ha pogut entrar en aquests grups. Així, en primer hi ha 75 alumnes amb una mitjana d’un 60% de la docència en anglés; en segon el grup té un 45% de les classes en la llengua de Shakespeare; i en tercer hi ha 62 alumnes, un 50% aproximadament, segons les dades aportades pel centre.

No obstant, pel que fa a les classes, són totes iguals. Un professor, amb el mateix contingut teòric i pràctic que en els altres grups. “Els grups ARA no són un grup d’excel·lència, sinó grups on predomina l’anglés”, es destaca des de la facultat. L’examen és igual per a tots, siga en anglés o en un altre idioma.

Millorar la formació del professorat
En aquest predomini de l’anglés té un paper essencial la formació del professorat. Actualment, per a Medicina hi ha dos estudiants de la Universitat del Màster d’Anglés que fan pràctiques i ajuden els professors i professores a preparar el material que s’utilitza per a impartir les classes. També se’ls ajuda en la conversa.

Però el camí que s’ha de recórrer està iniciant-se. Carla Carratalà, estudianta de segon curs, apunta: “Enguany tenim menys classes en anglés que en primer, de fet només tenim dos professors que parlen anglés aquest quadrimestre”. Una petició de millora que apunten els estudiants de Medicina, en aquest sentit, és que les assignatures haurien de ser totalment en anglés. “Sí que ens agradaria que si una assignatura està prevista en anglés, siga tota en aquest idioma, i no només una part”, diuen. No separar la teoria i la pràctica. Apunten que en tercer curs en moltes assignatures se solapa la teoria i la pràctica i hi ha moments que s’ha de rebre la part teòrica durant la part pràctica i el professor la fa en castellà, quan la part teòrica és, en teoria, en anglés. Una altra petició dels estudiants seria que els professors milloraren el seu nivell d’anglés.

En qualsevol cas, els estudiants entrevistats per Infouniversitat sí que destaquen que a pesar de les propostes per a millorar la docència, és significatiu que la gent de tercer curs ha continuat estudiant en els grups ARA. “Els recomanem a futurs estudiants”, sintetitza Rubén Rubio.

 

infouniversitat © 2021 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València