Èxit de públic en la I Mostra de Cinema Educatiu

Foto: Miguel Lorenzo

O.D. “Si existeix la màgia en lliurar batalles més enllà del que es pot resistir, és la màgia d’arriscar per un somni que tan sols tu pots veure”. Aquesta síntesi del missatge de Morgan Freeman en Million Dollar Baby encapçala el primer balanç que Josep Arbiol, impulsor i director de la MICE, fa en el seu facebook, una pàgina saturada d’imatges i de felicitacions procedents dels trenta països que han participat en aquesta Primera Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE), acollida per la Universitat de València i per l’espai La Rambleta.

Cinema d’arreu del món de xiquets i per a xiquets, tallers amb participació multitudinària, diversos espais de projecció, taules redones amb propostes educatives i un ambient immillorable és el que es podia trobar el passat cap de setmana en la MICE, a banda d’un comité organitzador desbordat de faena, com correspon a un esdeveniment que s’ha realitzat amb escàs suport institucional, sobretot gràcies a les aportacions del crowfunding i al treball desinteressat d’un grup de persones afins a l’associació cultural Jordi el Mussol.

L’esdeveniment va comptar amb l’assistència de delegacions de tres continents, que arribaren a València sense cap afany de guanyar premis ni d’obtindre més glòria que el mateix gaudi de fer cinema i donar-li rendiment educatiu. Ponents de pes internacional en l’àmbit de la pedagogia educomunicativa –Günther Kinstler (Rainbow Project-Alemanya), Nikos Theodosiou (director Camera Zizanio-Grècia), Birgitta Olsson (Film consultant, Film i Halland-Suècia), o Paolo Beneventi (director Bambini Oggi Brescia-Itàlia), entre altres– donaren nivell a un debat sobre alfabetització audiovisual i destacaren la importància de la creativitat com a base per al desenvolupament del pensament crític en els infants. “El foment de la creativitat, siga de la manera que siga, és l’única fórmula perquè els xiquets aprenguen a llegir imatges de manera crítica i sense deixar-se manipular per aquestes”, resumeix Josep Arbiol, mestre a l’escola pública valenciana, autor de nombrosos treballs cinematogràfics en l’àmbit educatiu i persona capaç d’il·lusionar més de dos-cents alumnes en la producció d’un relat audiovisual, o d’exercir el seu poder de convocatòria per atraure a aquesta mostra pionera a Espanya un públic nombrós, heterogeni i multicultural. “Amb els seus encerts i les seues errades, el festival ha estat un èxit. Hem demostrat que es pot fer. Ara toca analitzar-lo en fred, millorar la proposta i demanar suport institucional per a edicions futures”, conclou Arbiol.

Galeria d’imatges. Fotos: Miguel Lorenzo