Olga Gil adverteix que l’eliminació de les beques Sèneca reduirà la mobilitat i desmuntarà un treball de molt de temps

REDACCIÓ. “Una mesura trista, però malauradament gens sorprenent”. Així ha qualificat la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació, Olga Gil, la decisió del Govern de l’Estat que no hi haja beques Sèneca el curs que ve. El Ministeri d’Educació ha decidit eliminar aquestes ajudes destinades a promoure la mobilitat entre estudiants d’universitats espanyoles, per a prioritzar, segons el Ministeri, les beques generals, és a dir, aquelles que es concedeixen als qui tenen rendes baixes i compleixen els requisits de notes.

Segons el Govern, aquesta mesura podrà canviar-se si la situació econòmica millora, però per a la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació de la Universitat ja no hi haurà marxa enrere: “Per a la Universitat de València és trist conéixer aquesta notícia, que se suma a altres en la mateixa direcció de retalls en ajudes que hi havia per a estudiants i que ara es troben amb la situació que podran anar a estudiar fora però sense cap tipus d’ajuda, la qual cosa és molt difícil”.

Una decisió que també ha lamentat la Conferència de Rectors d’Universitats Espanyoles (CRUE), que al mateix temps ha anunciat que mantindrà el programa de mobilitat SICUE, que és el Sistema d’Intercanvi entre Centres Universitaris Espanyols, encara que l’estudiantat que en forme part no rebrà l’ajuda econòmica.

Informació per a l’alumnat de la Universitat
Segons ha declarat la vicerectora Olga Gil en l’Informatiu de Ràdio Universitat, la institució acadèmica enviarà un correu electrònic a l’alumnat per a informar sobre aquesta situació que considera “molt greu”, ja que sense les beques serà molt difícil que l’estudiantat opte per aquesta via. “La desil·lusió dels estudiants és que ara ja donarà igual l’expedient acadèmic, tingues l’expedient que tingues t’ho hauràs de pagar tu”, ha afirmat la vicerectora.

A la Universitat de València prop de huit-cents alumnes s’interessen cada any per la possibilitat de fer un SICUE, encara que amb l’adjudicació de beques la xifra es quedava en uns dos-cents. Segons Olga Gil, enguany és molt possible que aquesta xifra es reduïsca de manera notable. El pròxim 4 de febrer s’obrirà el termini per a sol·licitar la mobilitat SICUE, i la inscripció finalitzarà el 22 del mateix mes.

Les beques Sèneca van nàixer fa tretze anys i són un programa de mobilitat entre universitats espanyoles. L’estudiantat rebia uns diners per a realitzar un curs sencer en una altra institució acadèmica de l’Estat, al voltant de cinc-cents euros al mes. Es tractava d’una convocatòria competitiva, en la qual se seleccionaven els alumnes per expedient acadèmic. A partir d’ara continua el programa SICUE, però sense cap tipus d’ajuda econòmica. Una notícia que s’uneix a la possible reducció de fons de les beques Erasmus, les quals han vist reduït el seu pressupost quasi un 75% en els últims dos anys.