Richard Stallman: “Totes les universitats tenen la mateixa funció social, l’educació solidària i lliure”

REDACCIÓ. El guru del software lliure i pare del sistema GNU-Linux, Richard Stallman, ha donat una nova lliçó de llibertat informàtica, en una conferència oferida a l’espai Claustre Obert del Centre Cultural La Nau de la Universitat.

Més de quatre-centes persones es van acostar a conéixer les impressions de l’informàtic nord-americà, sobre qüestions com ara el perjuí de les xarxes socials, el camí del canvi per a una societat lliure des del punt de vista informàtic i l’educació de la gent en una societat sense programes privatius. Una conferència essencialment divulgativa i endurida, pel mateix Stallman, quan va referir-se a Facebook: “Google no és un dimoni pur, però sí Facebook”.

Molt zelós amb la seua vida privada, Stallman ha reconegut moltes vegades que no té mòbil perquè el considera un sistema de vigilància i no va voler signar cap autògraf en els adhesius que es repartiren en l’acte. Només algunes fotografies, comptades, per als assistents. Amb tot, va atendre sense cap problema els pocs mitjans de comunicació que es quedaren fins la fi de la xarrada.

En declaracions exclusives a la Ràdio i la Televisió de la Universitat (plataforma Mediauni), Richard Stallman s’ha mostrat reticent perquè qualsevol mitjà de comunicació que l’entreviste emeta les gravacions en un format pertanyent a un programa privatiu. D’altra banda, en qüestions educatives ha aprofundit en la necessitat d’introduir els alumnes, des de menuts, en el software, i també a les universitats, ja que segons ell “tots els nivells d’escola tenen la mateixa funció social, l’educació lliure”.

Stallman també ha tingut paraules per a la polèmica Llei Sinde-Wert. Al ritme d’un “a baix la Llei Sinde”, el polèmic activista ha mostrat la seua disconformitat amb l’esmentada norma i l’ha qualificada de censura a la llibertat de descàrrega d’arxius. Finalment ha demanat a les institucions públiques que rebutgen l’ús de programes privatius perquè “són elles les que proporcionen la informació al poble” i per tant no poden ser esclaves de programes que no són lliures.

El programa En xarxa de Ràdio Universitat  del proper dimarts 5 de febrer tractarà en profunditat la conferència de Richard Stallman, a banda de totes les notícies tecnològiques de la Universitat de València. El programa d’aquesta setmana aprofundeix, al seu torn, en la Criptografia de Residus, un nou sistema xifra desenvolupat pel físic de la Universitat de València Vicent Martínez Sancho. Podeu escoltar el programa clicant ací.