José Antonio Pascual: “Cal jugar amb la llengua i utilitzar-la amb plaer”

REDACCIÓ. Les paraules tenen la seua pròpia història. Naixen, es desenvolupen, canvien de significat, s’uneixen amb altres i, quan deixen de ser utilitzades, moren. Tenen una vida atzarosa i es regeixen per un desordre permanent, un desordre que permet als seus parlants modelar-les i fer-les seues.

No és el mateix “sentir” que “escoltar”, podem sentir un programa en xinés, però segurament no l’estarem escoltant. Tampoc no és el mateix “veure” que “mirar”, i això ens permet especificar més el nostre missatge o, per contra, ens dóna l’oportunitat de ser ambigus.

El filòleg i membre de la Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola José Antonio Pascual ha titulat el seu nou llibre No es lo mismo ostentoso que ostentorio, una obra que ha presentat al Col·legi Major Rector Peset. L’escriptor, lluny de voler jutjar i castigar aquells que cometen errors en l’ús del llenguatge, pretén animar els parlants a “jugar amb la llengua i utilitzar-la amb plaer”. “En cas d’equivocar-se, no s’han de desanimar, sinó buscar les raons que han portat a l’error”. Raons que, segons Pascual, normalment estan documentades històricament.

“Tenim el concepte que les llengües són éssers purs i que la contaminació és dolenta, cosa que fa que molta gent pose entrebancs a la incorporació de termes d’altres llengües”, afirma el filòleg, tot referint-se als nous vocables (neologismes), sobretot tecnològics, que s’han incorporat a l’espanyol provinents d’altres idiomes. “Una llengua ha de poder expressar realitats actuals”, diu Pascual, però utilitzar chair en compte de cadira o qualsevol altra paraula que s’entén perfectament “és una horterada”.

Aquest divendres 8 de febrer, en el programa Llegim de Ràdio Universitat, es podran escoltar les declaracions en exclusiva de l’autor José Antonio Pascual, on revela alguns secrets del seu nou llibre i parla sobre la màgia de les paraules i la seua atzarosa vida. Podreu escoltar-ho a partir de divendres fent clic ací: