Vicent Martínez: “Els algoritmes basats en el Teorema de Residus van més enllà d’enfrontar-se als hackers”

REDACCIÓ. El 15 de novembre passat el físic de la Universitat de València Vicent Martínez Sancho va patentar un nou sistema matemàtic per tal d’aplicar-lo a la criptografia, el Teorema de Residus, qualificat per l’Oficina Europea de Patents amb la millor puntuació possible (AAA) per la seua novetat, activitat inventiva i aplicació industrial.

Vicent Martínez Sancho s’ha dedicat durant més de quaranta anys a la docència a la Facultat de Física, on ha destacat pels seus treballs sobre física nuclear i la teoria de la relativitat.

Durant els últims anys, el físic de Simat de la Valldigna ha treballat en el desenvolupament del teorema de números i la distribució dels números primers en una seqüència de números naturals. Arran de la necessitat de protegir la intimitat personal i professional de les persones que interactuen en les xarxes socials, va crear el Teorema de Residus.

Aquest teorema ha propiciat la introducció de la tercera de les condicions clàssiques del Shannon (les dues primeres són la confusió i la difusió), que estableix la màxima capacitat de dades digitals que poden ser enviades sense error. Amb la transformació, el nombre de claus amb les quals es pot construir un criptograma és infinit, per tant es tracta d’un salt a les tres dimensions, en un camp intrínsecament bidimensional.

Fins ara cap sistema criptogràfic complia els requisits del sistema de seguretat de Shannon, però amb els algoritmes basats en el Teorema de Residus aquest problema s’ha resolt amb certa facilitat.

El Teorema de Residus ha sigut tractat per diversos mitjans de comunicació com una mena de lluita contra els hackers i els sistemes de pirateig musicals, però el treball de Vicent Martínez Sancho no tenia eixa direcció, sinó que girava al voltant de la gran quantitat d’aplicacions industrials que se’n poden obtindre.

Alguns informàtics han intentat desvirtuar la investigació del físic, tot afirmant que els seus algoritmes són indesxifrables i que els conceptes terminològics no existeixen. No obstant això, Martínez Sancho ha afirmat que des de la seua posició no ha reptat cap hacker, ja que la invulnerabilitat prové de l’avaluació de l’Oficina Europea de Patents, que ha determinat la rellevància del seu estudi.

El programa En xarxa de Ràdio Universitat ha tractat en profunditat la investigació de Vicent Martínez Sancho, a més de totes les notícies tecnològiques de la Universitat de València. Podeu escoltar el programa clicant ací.