Computadors i consoles històriques reviuen a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria

Consola Nintendo Virtual Boy, primera 3D de la història. Foto: Vintagenarios

REDACCIÓ. Computadors i consoles històriques, curiositats dels videojocs, un taller de reparacions, un mercadet de màquines i de jocs antics per a col·leccionistes o persones que els vulguen adquirir, o assistir a xarrades sobre la història dels computadors de 8 bits. Són algunes de les activitats incloses en Retrogame13, una trobada de retroinformàtica que tindrà lloc aquest dissabte 23 de febrer a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE-UV).

La retroinformàtica és una activitat que es pot definir com l’ús de computadors personals i consoles de videojoc que actualment no es fabriquen. Així, retroinformàtics de tot Espanya hi portaran els seus veterans equips informàtics i videoconsoles, i tant ells com el públic en general podran visitar una gran exposició estàtica d’equips, i també passar per una altra de computadors i consoles històriques que podran ser utilitzats.

Consola Atari 2600, anomenada “fusta”. Foto: Vintagenarios

L’acte està organitzat per l’associació Vintagenarios i compta amb la col·laboració de l’Associació sense Ànim de Lucre d’Usuaris de PC, Internet, Videojocs i Arcade (ASUPIVA) i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat. Per assistir a la trobada, que es desenvoluparà dissabte 23 entre les deu del matí i les huit de la vesprada, no és necessària la inscripció del públic en general.

“Considerem que la història de la tecnologia i de la informàtica ha de formar part de la cultura general de tota la ciutadania, i especialment dels enginyers i les enginyeres que han de desenvolupar la tecnologia del futur”, destaca Vicente Cerverón, director de l’ETSE. Per això, “convé que coneguen i valoren els orígens i l’evolució de la tecnologia. A més, creiem que fer-ho dins d’un ambient lúdic facilita aquesta tasca més que fer-ho en un ambient acadèmic formal”, diu Cerverón.

Consola Sega Mega Drive, versió europea. Foto: Vintagenarios

La trobada també tindrà per a moltes persones un caire nostàlgic. Una vesprada jugant amb un ordinador de 8 bits, les càrregues amb el casset, la consola de cartutxos, les reunions a casa d’una amistat per a intercanviar les últimes novetats o comentar les diferències entre les màquines seran moments rememorats per molts. Inclús els xiquets i les xiquetes podran gaudir dels jocs d’abans: un comandament amb una palanca i un sol botó. Serà possible també veure com era la versió d’algunes consoles al Japó, algunes que no s’arribaren a veure a Espanya, o comandaments molt originals i poc coneguts.

A més, l’ETSE disposa d’un xicotet museu de màquines, algunes de les quals es podran visitar. Una altra alternativa serà per a aquelles persones que tinguen alguna màquina parada i que la vulguen fer reviure. Els membres de l’organització recomanen dur-la, i també podran oferir idees o solucions tècniques.

“Vintagenarios és una associació d’usuaris de retroinformàtica que es dedica a l’intercanvi d’informació per a facilitar que les persones amb aquest tipus d’aparells mantinguen els seus equips operatius i vius en la memòria de la societat actual”, destaca José Antonio Vaqué Urbaneja, membre de l’associació.

Retrogame13 es completarà dilluns 25 amb activitats dirigides als estudiants de l’Escola d’Enginyeria de la Universitat perquè coneguen i toquen “en viu i en directe” part de la història de la seua disciplina. Així, entre les 16 i les 17 hores hi haurà un taller de retroprogramació en Basic al laboratori 1.1.7; l’hora següent, pràctiques amb ordinadors d’època en el bloc 0 nivell 2; i entre les 18 i les 19 hores hi haurà una xarrada sobre la història dels 8 bits, ordinadors i videojocs. També està previst que entre les 16 i les 19 hores es realitze una exposició estàtica d’equips, ordinadors i videoconsoles en ús.

Vicente Cerverón ha destacat: “Col·laborar en una trobada amb una associació d’aficionats a la tecnologia contribueix a apropar la Universitat a la societat i a donar a conéixer la nostra Escola”. A més, “l’ETSE acull aquesta trobada de retroinformàtica perquè aquests aparells formen part de la història viva de la tecnologia, i conéixer com funcionaven (i encara funcionen) ajuda a comprendre el desenvolupament de la informàtica i a valorar el progrés tecnològic de les últimes dècades”.

Per al taller de retroprogramació i les pràctiques amb ordinadors històrics és necessària la inscripció en http://www.uv.es/actosetse/formv.html.

Galeria d’imatges:

Ordinador Spectrum 48Kb, anomenat “gomes”. Foto: Vintagenarios

Ordinador Amstrad CPC-464 amb monitor en color. Foto: Vintagenarios

Ordinador Commodore-64, amb dues unitats de disquetera i dos comandaments. Foto: Vintagenarios

Primer ordinador professional portable de la història, l’Osborne-1. Foto: Vintagenarios

infouniversitat © 2019 All Rights Reserved