Mentores i mentors et proposen conéixer la Universitat entre iguals

D’esquerra a dreta, Roberto Moliner (mentor), Matilde Martí
(mentoritzada) i Marta Villalón (mentora). Foto: Miguel Lorenzo

A.M.L. “Vaig voler ser mentora per ajudar els nous estudiants en la seua incorporació a la Universitat, perquè jo he estat en el seu lloc i no vaig tindre ningú que m’ajudara i, és clar, en primer vas perduda”, diu Marta Villalón, alumna de quart de Grau en Història i mentora. Marta forma part del programa de mentoria Entreiguals, una iniciativa de la Delegació per a Estudiants de la Universitat de València, coordinada pel Servei d’Informació i Dinamització (SeDI), que enguany enceta la seua segona edició.

Aquesta mentoria s’entén com una relació d’ajuda entre estudiants de cursos superiors i estudiants de nou accés, i el seu objectiu és facilitar la incorporació de l’estudiantat de nou ingrés i contribuir a la seua integració acadèmica, social i institucional, com també en el cas dels estudiants incoming, procedents dels diversos programes de mobilitat.

Marta ha sigut mentora en dues ocasions i en els dos casos ha acompanyat estudiants de primer en la seua entrada a la Universitat. “Tinc vint-i-huit alumnes d’Història i ha sigut una experiència gratificant, perquè et poses en el seu lloc, et solidaritzes i ells ho agraeixen molt”, assenyala.

Matilde ix de la facultat acompanyada per la seua mentora. Foto: Miguel Lorenzo

Roberto Moliner és company de Marta i ell ha optat per acompanyar estudiants Erasmus. “En tercer vaig començar amb alumnes de primer per assessorar-los i després vaig triar un grup d’Erasmus. Les experiències són diferents perquè les necessitats són altres. A més d’ajudar-los, la mentoria m’ha servit per a practicar l’anglés”, explica.

Abans d’accedir a l’equip de mentores i mentors, Marta i Roberto van realitzar un pla de formació previ de setze hores. “Durant un mes ens formàrem en comunicació, xarxes socials i d’ajuda per a resoldre els problemes més freqüents amb què es troben els nous estudiants”, indica Marta. Des d’aleshores el seu paper com a mentors, a més de contactar amb els estudiants assignats, ha sigut atendre els seus dubtes i consultes i participar en les activitats organitzades pel seu centre vinculades a l’acollida i incorporació del nou estudiantat.

A tot això s’afegeix una sèrie de tasques més o menys rutinàries, com ara la recerca de l’allotjament, la gestió i l’ús del carnet d’estudiant i l’assessorament en la matrícula, els horaris, el calendari acadèmic, el transport urbà, els serveis bàsics del campus, el servei i l’ús de la biblioteca, les instal·lacions esportives, els recursos sanitaris, els accessos als serveis de la Universitat, l’oferta sociocultural, les normes bàsiques d’organització acadèmica i l’atenció prèvia als períodes d’exàmens, entre altres.

Ser nova a la Facultat de Geografia i Història

“On més dubtes he tingut ha sigut en els horaris, perquè no m’aclaria amb la secretaria virtual, i Marta m’ha ajudat moltíssim en aquest aspecte”. Matilde Martí és de Montcada i aquest curs ha començat primer de Grau en Història. En el moment de la matrícula va decidir adherir-se al programa Entreiguals, i es va convertir així en una estudianta mentoritzada de Marta. “Normalment, ens comuniquem per correu electrònic i Marta sempre em contesta sense cap problema”, comenta.

Matilde diu que el fet de ser mentoritzada de Marta li proporciona “seguretat” a l’hora d’integrar-se a la facultat. “És molt important perquè sé que, si tinc algun dubte o necessite consultar alguna qüestió, puc comptar amb ella”, reconeix.

Aquests dos estudiants d’Història, Marta i Roberto, són membres d’un equip de 661 mentores i mentors, que contribueixen a la formació integral dels nous estudiants tot introduint-los en la dinàmica universitària. Un esforç que està reconegut amb tres crèdits ECTS per als estudiants de grau i amb sis crèdits de lliure elecció en el cas dels alumnes matriculats en llicenciatures o enginyeries.

Ara com ara Entreiguals compta, a més, amb la implicació de les facultats d’Economia, de Dret, de Química, de Física, de Biològiques, de Farmàcia, de Fisioteràpia, de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, de Psicologia, de Filologia, Traducció i Comunicació, de Filosofia i Ciències de l’Educació, de Geografia i Història, de Medicina, d’Infermeria i Podologia i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria. Amb tot i això, per tal que el programa siga possible, cadascun d’aquests centres posa a disposició dels mentors i les mentores un equip de coordinació i tutors que cooperen amb el projecte.

Però Entreiguals, que ja ha obert el termini d’inscripció per al curs 2013-2014, no és sols un programa de mentoria, sinó que va més enllà i es fixa altres objectius, com ara reduir l’abandó de la carrera, millorar el rendiment acadèmic, potenciar i vertebrar la implicació i la participació social i política en l’àmbit universitari i promoure processos d’autonomia i autogestió.

Si vols ser mentora o mentor, connecta’t a la xarxa i accedeix a mentors.blogs.uv.es.

infouniversitat © 2020 All Rights Reserved