Estudiant als hospitals de València

Sandra Marco, Laura Gasulla i Mar Fraile, en l’exterior de l’Hospital Universitari Doctor Peset. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Irene, Clara, Rubén, Laura… són estudiantes i estudiants de tercer de Medicina a la Universitat de València, els quals a partir d’aquesta setmana reben la docència a l’Hospital Universitari Doctor Peset i l’alternen amb pràctiques clíniques. Es tracta d’una iniciativa (compaginar la formació teòrica amb el treball en contacte amb els pacients i amb el personal sanitari) que els pròxims cursos es pretén que es faça des de primer de grau. “Estem ací per aprendre, i l’objectiu és que ens anem movent pels diferents departaments: consultes, cirurgia…”, diu Irene Sotos, des de l’àrea de Cardiologia de l’Hospital Peset. La seua companya Clara Vidal ho veu també de manera molt positiva: “Estem fent pràctiques clíniques en les quals podem aplicar tota la teoria que hem donat. Crec que ara, d’aquesta manera, estem aprenent molt més i ho fem veient la realitat, la vida a l’hospital. Pense que ens servirà molt en el futur”.

Rubén Rubio i Joan Pacheco. Foto: Miguel Lorenzo

El seu testimoni és similar al dels altres 484 estudiants i estudiantes que des d’ara podran fer la docència en tres hospitals més de la ciutat a banda del Doctor Peset (La Fe, Clínic i General). Sandra Marco, estudianta de Medicina, diu en aquest sentit: “És el primer contacte amb els pacients, i hem de veure com funciona tot, abans de començar realment a exercir com a metges”. Mar Fraile incideix en conéixer in situ les tècniques que s’expliquen en la carrera de Medicina. Rubén Rubio, també estudiant de tercer de Medicina, insisteix en els punts positius d’aquesta forma de docència: “Així incrementarem molt la qualitat del nostre ensenyament. Pràctiques, més serveis, conéixer el servei molt millor, integrar-nos en la dinàmica de treball i acostumar-nos al que serà el nostre treball en el futur”.

Irene Sotos, Clara Vidal i el cap del Servei de Cardiologia, Adolfo Rincón de Arellano, a la Unitat d’Hemodinàmica i Cardiologia Intervencionista. Foto: Miguel Lorenzo

En el cas de l’Hospital Universitari Doctor Peset, la formació teòrica per als cent estudiants que l’han triat s’impartirà per a quatre assignatures: Immunopatologia, Radiologia i Medicina Nuclear, Otorinolaringologia i Cardiovascular. Aquestes classes teòriques, que complementaran la formació pràctica dels alumnes, s’impartiran a les aules de l’Escola Valenciana d’Estudis de la Salut, situada al costat de l’Hospital Universitari Doctor Peset.   “Té bona pinta estar ací, comencem a estar en contacte amb els pacients, i ens podrem posar molt més al dia respecte al que hem estudiat”, diu José Tordera. Mentre que Laura Pérez veu com un aspecte positiu el fet de realitzar més pràctiques i menys teoria. Vicente Pastor, gerent del Departament de Salut València-Doctor Peset, assenyala: “La descentralització de la docència del Grau de Medicina permetrà que els estudiants coneguen més de prop tot l’àmbit sanitari i el lloc on treballaran en un futur. Fins ara als hospitals i centres de salut només els oferíem ensenyaments a nivell assistencial o d’investigació. Ara podrem ampliar eixe àmbit i combinar els coneixements teòrics amb els pràctics”. L’objectiu és que els pròxims cursos i de manera progressiva la formació siga integral als hospitals i des de primer curs. “Assistència al pacient i investigació són un pilar fonamental dels hospitals, però ara un valor afegit és la docència que s’impartirà en aquests centres”, destaca Pastor. “Als hospitals americans, des dels primers cursos l’alumnat està integrat”, diu l’estudianta Laura Gasulla, qui afegeix: “Ací caldria implantar un model similar, per a conéixer el funcionament dels hospitals”. Joan Pacheco apunta: “En una carrera com Medicina és millor el contacte amb els pacients, i com abans millor. Estem en tercer i en la carrera ens passem dos anys i mig sense contacte amb la realitat d’un hospital. Ara comencem a fer-ho”.

Entre altres, José Tordera (parlant) i Laura Pérez. Foto: Miguel Lorenzo

Increment de les pràctiques El degà de la Facultat de Medicina i Odontologia, Federico Pallardó, en l’acte de presentació del projecte, va refermar el compromís de la Universitat de València amb la docència de qualitat en el sistema públic d’ensenyament. “El nou Grau de Medicina obliga a un substancial increment de les hores de pràctiques clíniques als hospitals i centres de salut. Per això és fonamental continuar comptant amb l’estreta relació de col·laboració entre les gerències dels nostres quatre hospitals universitaris”, va manifestar Pallardó. Així mateix, el degà de la Facultat de Medicina i Odontologia va assegurar que aquesta estada en pràctiques de l’estudiantat “serà avaluada seguint les directrius del nou pla d’estudis coordinat pels nostres professors vinculats i amb la inestimable ajuda dels caps de servei dels diversos departaments de salut”.