OPINIÓ: Falles, caganers i policia: la neteja verbal del nostre poble

Isabel Garcia Canet *

Notícia, notiiiícia… “El Ayuntamiento de Puçol ha impuesto una multa de 101 euros a un hombre que fue denunciado por la Policía Local por ‘evacuar’ necesidades fisiológicas en la vía pública”.

No m’imagine eixir al carrer aquest matí i trobar-me en el primer café o quiosc en la portada de la premsa francesa una notícia com aquesta, si no és en Le Canard, diari d’esquerres d’un alt grau intel·lectual però a l’abast de qualsevol ment crítica, un diari molt sorneguer en el bon terme de la paraula i d’una refinada i subtil ironia. Ací a casa nostra, al cap i casal del País Valencià, tenim tanta merda sense cometes… que confonem l’espai d’informació de primer rang amb la borumballa i fem especulació de la informació…, ens caguem i caguem alt…, de vegades al Levante hi ha açò, un defecte si no és que estem en Falles i cal el combustible per al poble i del poble… Ara el nostre riure o la nostra vergonya brolla de l’home que evacua al carrer, i quin escàndol! I quantes vegades ho deuen haver fet els polítics vencedors una nit d’emboscada després d’un soparot… o altres porques misèries que totes i tots nosaltres hem pagat de la butxaca.

Hem d’entretenir el babau o captar més lectors… Que “le passant” o “le voyeur” s’aturen a la plaça de la Reina o al carrer Sant Vicent a comprar el diari perquè volen saber qui és eixe marrà que defeca al carrer…, no per informar-se d’allò que ens pot caure a sobre si ens descuidem… M’imagine un esquetx o una escena del Xavi Castillo fent crítica d’aquesta notícia. També la podríem veure a la plaça de l’Ajuntament en la falla infantil o als peus de la Rita o en un ninot amb la crítica en la boca, a manera de ganyota, o en les natges del “caganer”, amb errades ortogràfiques com és natural, ja que ací no ens preocupem de donar premis a la bona crítica fallera ben escrita i de subtil ironia…, donem premis provincians als ninots! perquè busquen premis algunes i alguns, palmadetes en l’esquena i la foto per a la posteritat… Aquest home no l’han trobat a casa…, qui sap si estava campant pel terme i fent matèria orgànica per a la sociocultura… Fem arqueologia de la nostra identitat, però les pintures rupestres pintades amb mercromina quan plou grinyolen i fan mal… en la primera plana!

Perquè els estudiants podem canviar el món,

a Stéphane Hessel in memoriam

* Poeta i exalumna de Filologia Catalana, rapsoda i agitadora cultural, des de París