FINESTRA D’IGUALTAT. La Universitat de València celebra el 8 de Març, Dia Internacional de la Dona

Carmen García de Castro.

PAU SERRANO (UNITAT D’IGUALTAT). Qui van ser i què van fer Josefa Ágreda, Matilde Ridocci, Encarnación Gomá, Carmen García de Castro, Angelina Carnicer, María Carbonell, Concepción Tarazaga i Raquel Payà?

La Universitat de València celebra enguany el Dia Internacional de la Dona, 8 de Març, tot recordant les alumnes i professores que van iniciar els estudis a l’Escola Normal Femenina de València, durant els seus primers cent anys. María del Carmen Agulló Díaz i Blanca Juan Agulló són les autores del treball d’investigació Orígens, evolució i formes d’accés i integració de les dones en l’Escola Normal de Magisteri de València (1867-1967), que analitza les inquietuds i trajectòries vitals de les alumnes i professores de la Normal Femenina de València. Més enllà de xifres i dades, l’estudi visibilitza, des d’una disciplina científica, com és la història de l’educació de les dones, la memòria d’unes docents diverses en plantejaments polítics, religiosos, pedagògics i vitals, que tenen, però, en comú el fet d’haver intentat instruir les dones valencianes entre 1867 i 1967, cent anys apassionants en la història de la seua educació.

Concepión Tarazaga.

Aquest treball pretén destacar les aportacions de les dones a la institució universitària i recuperar la memòria històrica de les dones. En aquest sentit, posa un èmfasi especial en recuperar els noms propis d’unes dones invisibilitzades i menysvalorades socialment. Com apunta la professora Carmen Agulló: “Mentre que els mestres, després d’un dur camí replet de dificultats econòmiques i vitals, van assolir, lentament, un estatus social de reconeixement de la seua autoritat intel·lectual i moral, les mestres van continuar relegades. Una mostra significativa d’aquesta escassa consideració és el reemplaçament que es produïx, en la memòria i el vocabulari de les valencianes, del concepte ‘escola de nenes’ a la veu ‘costura’, fruit de l’assimilació dels ensenyaments rebuts en l’espai educatiu amb l’aprenentatge de les labors. Una mestra, per tant, que s’identifica més amb un mestressa que amb una intel·lectual”.

El treball de Carmen Agulló Díaz i Blanca Juan Agulló suposa una recerca no androcèntrica sobre la història i assenyala que en el transcurs dels primers cent anys de vida d’aquesta institució va haver-hi moments en els quals tant la formació de les professores com els continguts que s’impartien a les alumnes arribaren a un alt nivell.

Raquel Payà.

L’estudi ens apropa a la història de Carmen García de Castro, María Carbonell, Concepción Tarazaga, Raquel Payà…, dones amb una gran influència en la formació de les mestres i, a través d’elles, del conjunt de dones valencianes que han assistit a l’escola pública i que es van dedicar a millorar la condició social i personal de les dones, oferint-los allò per a què s’havien preparat: educació i independència de criteri.

Igualtat de Gènere per a l’Excel·lència Universitària

María Carbonell.

La Universitat de València vol fer pública en l’acte institucional del 8 de Març la seua adhesió a la Xarxa d’Unitats d’Igualtat de Gènere per a l’Excel·lència Universitària. A través de la Unitat d’Igualtat, la institució s’ha sumat a aquesta xarxa que reuneix totes les unitats, oficines, observatoris, comissions i secretariats d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes de les universitats espanyoles. Una xarxa que planteja la necessitat de treballar de manera conjunta i coordinada per aprofitar els esforços i recursos de les diferents unitats i oficines que treballen per la igualtat de gènere a les universitats espanyoles, optimitzar els recursos ja existents i compartir experiències entre les diverses entitats d’igualtat de l’àmbit universitari.

María Sevilla.

El I Pla d’Igualtat de la Universitat ha conclòs i l’avaluació assenyala que són molts els objectius assolits i les accions realitzades, però que encara hi ha punts febles que cal treballar i reforçar. S’ha d’incidir en el paper de les dones en la investigació i potenciar-ne la presència en els grups d’investigació més avançats. Buscar en la investigació amb perspectiva de gènere noves fórmules d’avanç de la ciència i el coneixement en el marc dels programes nacionals i internacionals. I, així mateix, s’ha de continuar treballant per fer visibles les dones d’aquesta institució com una part fonamental de la mateixa, ja que sense elles la Universitat no podria ocupar el lloc que li correspon en el camp de l’excel·lència, ni respondre a la demanda de la societat a la qual es deu.

Nota. Les dones de les imatges són totes mestres de l’Escola Normal de Magisteri de València. Fotos: Carmen Agulló