Març per la Igualtat ompli d’activitats els campus

REDACCIÓ. Amb motiu del 8 de Març, Dia Internacional de la Dona, la Universitat de València programa diverses activitats durant més de quatre setmanes. Val a dir que la revista Mètode de la institució presenta com a monogràfic Dones i Ciència.

Divendres 8 de març, Dia Internacional de la Dona, la professora Carmen Agulló Díaz presenta la investigació Orígens, evolució i formes d’accés i integració de les dones en l’Escola Normal de Magisteri de València entre els anys 1867 i 1967, un acte que posarà èmfasi en la professora Carmen García de Castro, que durant la dictadura de Primo de Rivera va ser expedientada i separada del servei. L’acte se celebra a les 12:15 hores a la Sala d’Actes del Rectorat. A més, a les 12 hores abans s’ha convocat una concentració de cinc minuts de silenci a la porta d’aquest centre.

Imatge de la exposició Orígens, evolució i formes d’accés i integració de les dones en l’Escola Normal de Magisteri de València entre els anys 1867 i 1967.

Les primeres activitats han estat, però, l’exposició Una mirada al treball de la dona a Àsia, a la Facultat de Magisteri, i les jornades Dones i igualtat en el discurs polític i en els mitjans de comunicació, que han tingut lloc a la Facultat de Dret.

La Facultat de Dret també ha acollit la taula redona L’esperança com a repte per al feminisme del segle xxi: història, educació, sindicalisme i política, amb Alejandra Soler Gilabert, llicenciada en Filosofia i Lletres per la Universitat de València i lluitadora històrica de la Segona República; Antonio Ariño Villarroya, vicerector de Cultura i Igualtat i catedràtic del Departament de Sociologia de la Facultat de Ciències Socials; Mavi Oliver Guasp, professora de la Universitat Jaume I i responsable de Polítiques d’Igualtat de Gènere del País Valencià del sindicat STEPV-Iv; Mònica Oltra Jarque, llicenciada en Dret i diputada a les Corts Valencianes per la Coalició Compromís; i Laia Mauri Folgado, vicesíndica de Greuges de l’Estudiantat de la Universitat de València.

Tant l’Aula de Cinema com l’Aula de Música programem cicles especials en aquest mes i així al Palau de Cerveró es pot veure el cicle Avortament: un dret qüestionat  i a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació el cicle Dones i Política. Dimecres 27 de març és el torn del concert de l’Aula de Música, que a la Capella de la Sapiència ens oferiran Ángela Edo, violoncel; Adriana Ruiz, contrabaix; i Key Hikichi, piano.

La Jornada Científica de la Càtedra Eresa-Universitat de València, que es desenvoluparà el 7 de març de 16:30 a 19:30 hores a l’Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia, aborda en aquesta ocasió el càncer de mama i comptarà amb la intervenció d’Anna Lluch, a partir de les 18:30 hores.
Una nova edició de Poemes per la Igualtat, del col·lectiu El Gat Negre, a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, el 12 de març a les 19 hores; i una taula redona sobre el paper de la dona equatoguineana, a proposta del col·lectiu d’estudiants equatoguineans de València, al Saló de Graus de la Facultat de Geografia i Història, amb Andrea Nadal, Bibiana Collado i música d’Àlvar Carpi, són algunes de les activitats que preparen les associacions o col·lectius d’estudiants. I és que, un any més, la Unitat d’Igualtat i el Servei d’Informació i Dinamització han convocat ajudes per a les associacions estudiantils per tal de fomentar la participació de l’estudiantat en activitats d’igualtat. El grup Joves Lambda convoca unes xarrades i prepara també una flashmob per a finals de març quan el col·lectiu Amarna Universitaria realitzarà també un taller lúdic sobre desigualtats de gènere. Finalment, a la Facultat de Geografia i Història, el 14 de març, Campus Jove organitza una taula redona sobre la lluita de les dones per la consecució del dret al vot. Per a més informació sobre aquestes activitats, consulteu la web de la Unitat d’Igualtat.

D’altra banda, els dies 11, 12 i 13 de març es realitzaran actes unitaris en els tres campus coordinats per les Comissions d’Igualtat. Dilluns 11 de març, a les 15:30 hores i al Saló de Graus de la Facultat de Ciències Matemàtiques, tindrà lloc la taula redona Matemàtiques, de professió, a càrrec d’Esmeralda Gómez López, llicenciada en Matemàtiques per la Universitat de València i màster en Finances Quantitatives; Mari Carmen Gómez Collado, doctora en Matemàtiques per la Universitat de València i subdirectora de Convergència en l’EEES del Departament de Matemàtica Aplicada de la UPV; Enriqueta Vercher González, doctora en Matemàtiques per la Universitat de València i catedràtica d’EIO de la Facultat de Matemàtiques, en un acte moderat per Pilar Rueda Segado, vicedegana de la Facultat de Ciències Matemàtiques de la Universitat.

Dimarts 12 de març l’acte unitari es realitzarà al Campus de Blasco Ibáñez. A les 11:30 hores intervindrà Eulàlia Lledó Cunill, doctora en Filologia Romànica per la Universitat de Barcelona i investigadora dels biaixos sexistes i androcèntrics en la llengua i la literatura, a propòsit de la presentació del seu darrer llibre, Canvi lingüístic i premsa. L’acte serà al Saló de Graus de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació.