Matemàtiques, de professió

Enriqueta Vercher, Mari Carmen Gómez Collado i Esmeralda Gómez López.

PAU SERRANO (UNITAT D’IGUALTAT). Enriqueta Vercher, Mari Carmen Gómez Collado i Esmeralda Gómez López tenen en comú el fet d’haver estudiat Matemàtiques a la Universitat de València i haver triat com a professió ser matemàtiques. A partir dels recorreguts professionals d’aquestes tres dones, la Facultat de Matemàtiques ha volgut participar en la IV Setmana per la Igualtat i mostrar, des de tres vessants diferents, la manera en què, en acabar els estudis, s’han pogut desenvolupar a nivell professional.

L’acte, amb una gran acollida, va tindre lloc a la Facultat de Matemàtiques i estava moderat per la vicedegana i matemàtica Pilar Rueda, amb la col·laboració de l’Associació Nacional d’Estudiants de Matemàtiques i la Unitat d’Igualtat, i era un dels continguts centrals de la Setmana Cultural d’aquesta facultat.

Hipàtia d’Alexandria.

Les dones han patit molts obstacles per a desenvolupar la seua tasca en el món de la ciència i les matemàtiques no n’han estat una excepció. Com va apuntar Pilar Rueda, la presència de la dona en les categories acadèmiques i científiques de responsabilitat és escassa i a la Universitat els diversos departaments de la Facultat de Matemàtiques no presenten igualtat per sexes. Davant d’un 72% de PDI masculí només hi ha el 28% de dones. Motivades per aquesta problemàtica, ara es plantegen recórrer tres itineraris professionals i analitzar la situació actual de les dones matemàtiques en l’àmbit de l’educació i la investigació.

Esmeralda Gómez López és llicenciada en Matemàtiques per la Universitat i Màster en Finances Quantitatives. Actualment treballa com a personal tècnic al departament d’investigació i desenvolupament de BBVA Espanya i Portugal. Segons Esmeralda, “el que és crisi per a tots, és oportunitat per a alguns”, i així va estar per a ella quan, després de llicenciar-se en Matemàtiques ara fa tres anys, va continuar els estudis de postgrau. Esmeralda és model d’activitat, escriu poesia, pinta i es defineix com una apassionada de l’astrofísica en la qual es va especialitzar. De fet, podria haver continuat els estudis d’astrofísica al Japó, però la diferència de tracte que pateixen les dones al país nipó li va fer desestimar aquesta possibilitat.

Una vegada acabats els estudis de postgrau se li van presentar diverses alternatives per a començar la seua vida laboral i així es va posar a treballar al departament de riscos de BBVA, una empresa en la qual treballa des de fa poc més d’any i mig. Per a ella, les matemàtiques estan pertot arreu, en la medicina, en la física, en l’art… Esmeralda explica on se situen les persones en moments de crisi com l’actual i incita els i les estudiants a col·locar-se allà on la creativitat és un dels potencials per a tindre oportunitats.

Sofia Kovalévskaya.

Mari Carmen Gómez Collado és llicenciada i doctora en Matemàtiques per la Universitat i en l’actualitat és subdirectora de convergència a l’EEES del Departament de Matemàtica Aplicada de la UPV. Des que va arribar a la Universitat com a estudianta tingué clar que es volia dedicar a la recerca i va iniciar-se en la investigació al Departament d’Anàlisi Matemàtica. A la UPV començà impartint classes com a associada, titular d’escola universitària, fins arribar a titular d’universitat. Mari Carmen té una trajectòria docent i investigadora contínua. Des que va llegir la seua tesi està lligada a projectes d’investigació del ministeri d’aquest àmbit i forma part del Departament de Matemàtica Aplicada de la UPV, el més gran i nombrós d’aquesta universitat. Un departament que presenta diferències per sexe amb 92 homes i 53 dones, un desequilibri que només es trenca en algunes categories com ara titulars d’escola universitària i contractats doctor/a on el nombre de dones és més alt.

De la mateixa manera que Esmeralda, Mari Carmen és una apassionada de les matemàtiques i entén que aquesta disciplina es troba en tots els àmbits de la vida quotidiana i, en concret, a ella el que més li atrau és la innovació i la motivació del seu alumnat, en un projecte on les matemàtiques, com en tots els estudis de la UPV, estan al servei d’altres disciplines com ara l’enginyeria o l’arquitectura.

És per això que des de fa un any treballa en un programa pilot que relaciona les matemàtiques amb l’arquitectura i l’escultura. Amb les peces de l’escultor Jaume Espí analitzen el disseny de volums arquitectònics a partir de l’estudi matemàtic.

Maria Gaetana Agnesi.

Enriqueta Vercher González és llicenciada i doctora en Matemàtiques per la Universitat de València i catedràtica d’EIO a la Facultat de Matemàtiques d’aquesta institució. Ella es presenta com a matemàtica perquè no només ha estudiat Matemàtiques, sinó que és matemàtica. De fet, quan li pregunten a què es dedica, ella respon: “De professió, matemàtica”. Encara recorda, però, quan va començar a estudiar, en aquell moment Ciències en l’especialitat de Matemàtiques, i com d’estrany era que les dones estudiaren aquesta carrera.

Émilie du Châtelet.

Es dedica a la docència i a la recerca a la Universitat, cosa que li apassiona. Des del 1976 inicia la carrera docent impartint Estadística Aplicada a les Ciències Socials i es converteix en la primera doctora del departament. Enriqueta ha combinat la seua tasca docent amb la d’investigadora i de gestió i arribà a ser vicerectora d’Organització de Serveis i PAS en l’anterior equip rectoral. Vercher emfatitza la dificultat de conciliació i el problema de la invisibilitat de les dones en la ciència, i en concret en les matemàtiques, però com que n’és una apassionada ens convida a recórrer la història de les matemàtiques a través d’alguns noms propis prou desconeguts: Hipàtia, Émilie du Châtelet, Maria Gaetana Agnesi, Sofia Kovalévskaya… En són només algunes.