Arqueòlegs valencians recuperen La Blanca, una ciutat maia abandonada fa més de mil anys

REDACCIÓ. L’any 2004 començaren a desenterrar la ciutat de La Blanca, coberta per un mil·lenni d’oblit i engolida per la selva de Guatemala. L’equip d’investigadors valencians, dirigit per la professora d’Història de l’Art de la Universitat Cristina Vidal Lorenzo, a més de descobrir i investigar aquest assentament, està posant-lo en valor i demostrant a les comunitats locals que també és una font de riquesa.

Cristina Vidal.

La Blanca, tot i no ser una de les ciutats més grans de la zona del Petén, presenta un tipus d’arquitectura de gran qualitat i monumentalitat, com es pot apreciar a mesura que ha anat avançant la investigació. A més, el projecte ha rebut recentment un guardó en reconeixement a la seua tasca. Es tracta del premi Bones pràctiques en la conservació del lloc arqueològic, atorgat per l’Archaeological Institute of America.

El programa A fons cultural de Ràdio Universitat, dedicat a analitzar diverses iniciatives culturals que es produeixen en el si de la Universitat, ha parlat amb Cristina Vidal. Pots escoltar l’entrevista fent un clic ací.

L’equip que dirigeixen Cristina Vidal i Gaspar Muñoz està format per professionals vinculats a la Universitat de València, la Politècnica de València i la Universitat de San Carlos de Guatemala.

Cristina Vidal destaca: “El projecte té una vocació d’anar més enllà del típic projecte en l’àrea maia. Inclou altres activitats com ara la posada en valor de les ruïnes, amb la idea de fer-les visitables. Té una part de musealització i una part de cooperació al desenvolupament, per a treballar amb les comunitats de l’entorn i aconseguir una revitalització d’aquesta zona arqueològica”.

Treballs arqueològics a La Blanca.