Globus punxats contra la injustícia a Guatemala, al Campus dels Tarongers

REDACCIÓ. El Campus dels Tarongers ha acollit una campanya simbòlica organitzada per estudiantat de l’ONG Intermón Oxfam, amb l’objectiu de donar suport a les famílies camperoles de Polochic expulsades de les seues terres a Guatemala. Més de dos-cents alumnes, així com professors i personal d’administració i serveis, es van sumar amb la seua signatura a aquesta campanya i de manera simbòlica van punxar globus amb missatges solidaris, per a trencar amb aquesta injustícia.

En el programa Fes pinya, de Ràdio Universitat, s’ha fet una entrevista a una de les estudiantes col·laboradores, Elena De Nalda, estudianta de Dret i Ciències Polítiques i voluntària des de fa un any, per a conéixer els detalls de la campanya. Pots escoltar l’entrevista ací. “L’objectiu és exercir un treball de lobby i conscienciar les persones. L’acaparament de terres és un tema relativament nou, i l’objectiu era arreplegar signatures en contra. El Govern de Guatemala és bastant sensible si altres països amb més desenvolupament li diuen: escolta, açò no m’agrada”.

L’acte va tindre lloc entre els aularis Nord i Sud del campus a càrrec de set voluntàries i voluntaris d’Intermón Oxfam. La campanya internacional de signatures, recolzada per aquesta ONG a la Comunitat Valenciana, demana al president de Guatemala, Otto Pérez Molina, que complisca el seu compromís i retorne les terres a 769 famílies de camperols desallotjades d’aquestes en març del 2011. Aquestes famílies van ser expulsades per la força de la vall del Polochic. Els seus habitatges i cultius van ser cremats i tres camperols van morir a conseqüència de la violència emprada en el desallotjament pels cossos de seguretat de l’Estat i l’empresa Chabil Utzaj. El president de Guatemala es va comprometre a facilitar-los alimentació, seguretat, salut i vivenda, però quasi dos anys després les famílies pateixen fam i viuen a la cuneta, al costat de les que eren les seues terres, tot esperant que el govern complisca el seu compromís.

En el cas de València, l’ONG es va proposar aconseguir 769 signatures de suport a la lluita d’aquestes dones, homes, xiquets, xiquetes i ancians del Polochic, una per cada família expulsada de la seua llar i terres. “Hem aconseguit ja superar aquesta xifra, i recaptar més d’onze mil suports en tot el país. Hem de continuar sumant forces i per això demanem a la ciutadania i als estudiants de la Universitat de València que continuen donant suport a les persones més vulnerables, que continuen recolzant la causa del Polochic”, apunten des de l’entitat sense ànim de lucre.

La premi Nobel de la Pau Rigoberta Menchú dóna suport a la campanya i afirma que el tema de la terra és la principal causa de misèria, fam i injustícia a Guatemala. A nom de la seua fundació ha creat una petició d’adhesions en Change.org.

Fa un any, després d’una multitudinària marxa camperola, el president Pérez Molina es va comprometre a retornar les terres a les catorze comunitats expulsades en març del 2011 i a aplicar les mesures cautelars de protecció d’aquesta població dictades per la Comissió Interamericana de Drets Humans. A hores d’ara el govern no ha complit cap d’aquests compromisos.

En aquest sentit, Intermón Oxfam afirma: “Des que vam llançar en gener del 2013 una campanya en defensa dels drets de les famílies desallotjades de la vall del Polochic a Guatemala, més de quaranta persones voluntàries d’Intermón Oxfam a València s’han mobilitzat a favor d’aquesta causa. En cosa d’un mes hem realitzat diverses activitats de suport que han provocat que mil valencians i valencianes s’indignen, se solidaritzen i exigisquen directament amb la seua signatura al president guatemalenc, Otto Pérez Molina, la protecció i el reallotjament d’aquestes famílies”.

L’objectiu de la campanya d’Intermón Oxfam és lliurar les signatures arreplegades el dia 17 d’abril, Dia Mundial de la Lluita Camperola.

Pots unir-te a la campanya en les adreces següents: