Tecnologia valenciana per a detectar ADN de cavall en la carn

Personal de l’Institut de Medicina Genòmica (IMEGEN).

REDACCIÓ. L’Institut de Medicina Genòmica (IMEGEN), empresa situada al Parc Científic de la Universitat de València, ha creat una tecnologia per a detectar, a través de l’ADN, la presència de carn de cavall en els aliments. Aquesta iniciativa té lloc després que en gener passat va esclatar, a escala europea, la crisi d’aliments que contenien carn equina sense el pertinent etiquetatge.

El programa A fons de Ràdio Universitat, dedicat a aprofundir en qüestions d’actualitat, ha entrevistat Manuel Pérez Alonso, director d’IMEGEN i professor de Genètica a la Universitat. Pots escoltar l’entrevista fent un clic ací.

“El test detecta la presència d’ADN específic de cavall directament sobre les mostres preses de qualsevol tipus d’aliment, ja que treballem sobre la base que qualsevol aliment conté ADN dels ingredients que s’hi han posat”, diu Pérez Alonso. “En aquest cas, el laboratori ha identificat una seqüència específica del genoma del cavall, que és específica d’aquesta espècie animal i que permet identificar aquest ingredient i també quantificar-lo”, ha explicat el professor de Genètica.

Davant l’alarma causada entre els consumidors i empreses europees i la preocupació per incrementar els controls de verificació, l’empresa valenciana va iniciar els assajos per a la realització, en temps rècord, d’aquesta tècnica d’anàlisi que permet reconéixer els components del producte i comprovar si el contingut de l’etiqueta es correspon amb la realitat. Es tracta del primer kit desenvolupat en aquest sentit en resposta a la demanda de la multinacional americana Life Technologies, una de les líders mundials en tecnologia d’ADN i que ja distribueix la nova tecnologia. El sistema es comercialitza amb el nom de RapidFinder Equine ID Kit i ofereix resultats en dotze hores.

IMEGEN és una companyia biotecnològica fundada el 2009 per dos científics de la Universitat de València que hui té una plantilla de vint-i-quatre persones. Aquestes treballen per la millora de la salut i la qualitat de vida i proporcionen serveis d’anàlisis genètiques d’excel·lència orientades al diagnòstic, el pronòstic i la prevenció.