Vicent Soler. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Hi ha diferències entre els joves sense estudis qualificats i els que sí que en tenen? La solució per a esquivar l’atur és reciclar-se, formar-se i emprendre? Vicent Soler, catedràtic d’Economia Aplicada i degà de la Facultat d’Economia de la Universitat de València, analitza la situació, hui, dels joves i les joves, el col·lectiu més perjudicat per la crisi econòmica.

“Sens dubte els joves són una part de la societat tremendament afectada per la crisi. En els joves l’atur supera el cinquanta per cent, molt per damunt de la mitjana que al País Valencià se situa al voltant del 27-28 per cent”. Aquestes dades les va explicar durant la conferència La crisi, els joves i l’educació, que va impartit el passat 25 de març a l’IES Josep de Ribera de Xàtiva.

Tot i això, “la crisi està duent que la gent comence a espavilar-se. Ha crescut en general l’emprenedoria entre els joves, i sobretot entre els joves universitaris”, va apuntar també el professor de la Universitat. En canvi, “l’atur és immens en els joves sense estudis, o amb estudis primaris”.

En el programa Ocupa’t de Ràdio Universitat, dedicat a conéixer les últimes ofertes de treball i beques i que analitza temes d’actualitat, es pot escoltar una entrevista a Vicent Soler, clicant ací.

Soler manifesta que els estudis i la realitat demostren que la taxa d’atur baixa de manera claríssima a mesura que augmenta la formació dels estudiants i destaca que “el problema està en el model productiu, no tant en el sistema educatiu. La inadaptació bàsica és que el sistema productiu no crea suficients llocs de treball de qualitat i estables per a oferir als egresats del sistema educatiu. Per contra, sí que creava molts llocs de treball efímers, precaris, durant el boom, que s’oferien als joves que abandonaven els estudis”. Resumint, en paraules del degà de la Facultat d’Economia: “El problema és que el model productiu no oferta llocs de treball qualificats estables”.

“El futur ha de consistir en un model productiu amb gent més preparada, amb mà d’obra més qualificada, amb coneixement. La gent sense estudis ha sigut la primera a caure en l’abisme de l’atur, i ara hauran de fer un esforç important de reciclatge, qui vulga entrar en el mercat de treball haurà d’aportar algun tipus de coneixement”, assenyala Soler. Per això el catedràtic destaca que els joves i les joves universitaris tenen més oportunitats de trobar un lloc de treball.