Grans i menuts experimentaran la Física i la Tecnologia, diumenge al Botànic

REDACCIÓ. Les famílies que aquest diumenge 21 d’abril s’acosten al Jardí Botànic de la Universitat de València podran observar i entendre fenòmens sorprenents explicats per més de dos-cents alumnes de secundària que participen amb seixanta projectes en la VIII Fira Concurs Experimenta d’Experiments i Demostracions de Física i Tecnologia.

El concurs –que va ser convocat el passat mes de novembre– es transformarà des de les deu hores en una fira oberta a tot tipus de públic. L’acte està organitzat per la Facultat de Física i dirigit principalment a estudiants d’ensenyament mitjà.

La fira consisteix en una exposició, en diversos espais del Jardí, de projectes experimentals de física i tecnologia construïts per estudiants d’ESO, batxillerat i cicles formatius. Els visitants, a més de gaudir del marc incomparable que ofereix el Jardí Botànic, podran conéixer els treballs experimentals dels estudiants i formular totes aquelles preguntes que vulguen fer per tal de comprendre el seu funcionament i els principis físics en què es fonamenten. A més, podran votar als participants i projectes preferits. Simultàniament, en el taller Fisicalàndia, els més menuts podran construir i entendre demostracions senzilles de física.

A les 13:30 hores els participants i el públic es traslladaran a l’Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic, on tindran lloc un breu entreteniment científic a càrrec d’un grup d’estudiants del Grau en Física i el lliurament dels premis del concurs, presidit pel rector de la Universitat de València.

La Facultat de Física va convocar aquest concurs per primera vegada el 2005, amb l’objectiu d’implicar l’estudiantat d’ensenyament mitjà d’una manera activa i creativa en l’Any Mundial de la Física. L’entusiasme i dedicació dels concursants i la resposta dels visitants van ser extraordinaris i van contribuir decisivament a la transformació d’aquest esdeveniment en una fira anual. El concurs forma part d’una sèrie més àmplia d’iniciatives dirigides a fomentar la relació entre la Universitat i l’ensenyament secundari i a interessar l’estudiantat per la ciència i la tecnologia, millorant, al mateix temps, la docència de la física.

La física és una ciència experimental que estudia el món natural en aspectes relacionats amb l’energia, la matèria i les seues interaccions, i del seu coneixement depén tota la tecnologia que ens envolta quotidianament. És per aquest motiu que el seu estudi resulta fonamental per accedir a totes les titulacions científiques i tecnològiques i desenvolupar posteriorment activitats relacionades amb la investigació i la innovació. El concurs Experimenta pretén potenciar la vocació científica entre l’estudiantat i contribuir a fomentar unes ocupacions de qualitat en sectors essencials per al desenvolupament, en les quals les persones titulades en Física treballen com a professionals versàtils, amb capacitat per a solucionar problemes de caràcter multidisciplinari en l’àmbit científic i tecnològic.

• Tens més informació sobre Experimenta en la seua web.