Javier Couso: “Cada dia s’acredita més que la mort de José Couso va ser un crim de guerra”

REDACCIÓ.
El periodista Javier Couso, germà del càmera de Telecinco José Couso, mort a Bagdad durant la guerra d’Iraq el 8 d’abril del 2003, ha donat una conferència a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. Han passat més de deu anys dels fets i el procés judicial encetat per la família per a revelar si va ser un assassinat continua obert en mans del jutge Santiago Pedraz.

La conferència estava organitzada per la Unió de Periodistes Valencians i la Universitat de València. “El cas continua obert, i és la primera causa al món contra militars dels Estats Units”, destaca Javier Couso, qui afegeix que recentment el jutge Santiago Pedraz ha acceptat noves diligències presentades per la família.

La conferència de Javier Couso tenia com a títol Caso abierto. En aquest sentit, el periodista destaca que el fet “que el cas continue obert és una anomalia, perquè han intentat no sols els Estats Units, el país més poderós del món, i els nostres propis governs, amb el suport de la Fiscalia, parar el cas, sense que ho hagen aconseguit, amb la qual cosa el balanç és satisfactori i n’extraiem la conclusió que si ens haguérem quedat a casa plorant no hauria avançat”.

Pots escoltar l’entrevista completa a Javier Couso en el programa A fons de Ràdio Universitat  fent clic a.

Sobre els subjectes dels quals esperaven recolzament i la família no l’ha aconseguit, Javier Couso apunta el cas d’Espanya. “Pensàvem que un crim de guerra, un país que ha signat la Convenció de Ginebra, l’hauria de perseguir. I un país que segons el Conveni de Viena ha de complir els tractats, hauria de pressionar els Estats Units. A més, el fiscal general de l’Estat, en compte d’ajudar el jutge, es dedica a defendre uns militars estrangers”, ha dit. I una “punyalada terrible” va ser la de Reporters sense Fronteres, “que es ven com a defensora dels periodistes i no és així, com hem vist en els papers de Wikileaks”.

En referència als papers de Wikileaks, Couso assenyala: “No signifiquen res a nivell jurídic, però sí una victòria a nivell moral. Vam veure com de preocupats estaven els Estats Units amb el fet que un jutge investigara el que va ocórrer aquell dia 8”.

La suma d’aquests i altres fets, en opinió del germà del càmera de Telecinco mort en la guerra d’Iraq, apunta una conclusió clara: “Cada dia s’acredita més que la mort de José Couso va ser un crim de guerra”.