La tesi doctoral del professor Remigi Morant destaca el valor de les escoles de música i planteja com millorar el seu funcionament

REDACCIÓ. Remigi Morant, professor de la Universitat de València, reivindica la importància de les escoles de música com a motor cultural, educatiu i social, amb centenars de milers d’alumnes des del segle xix, en la seua tesi doctoral Perspectivas docentes de las escuelas de música de las sociedades musicales valencianas. L’objectiu de la investigació ha sigut estudiar aquests centres educatius no reglats i atendre les característiques, problemàtica i propostes de millora i modernització del model.

Remigi Morant.

“Es tracta de marcar problemàtiques, formes de millorar, perquè el treball que fan les bandes de música és magnífic, i podria ser millor encara”, ha dit l’autor, qui ha dirigit escoles de música i de bandes, a més d’assessorar en matèria educativa la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana. “Les escoles de música fan una tasca fantàstica”, apunta.

En el programa Caleidoscopi de Ràdio Universitat  pots escoltar una entrevista completa a Remigi Morant, professor al Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Facultat de Magisteri. Fes clic ací.

El treball d’aquest professor no s’havia dut a terme fins ara. Segons Morant, doctor per la UJI de Castelló, gràcies a les escoles de música en molts pobles molta gent pobra i sense recursos va poder accedir a una formació, en competència amb els conservatoris, i a les classes particulars que podia rebre una minoria. “Van ser una democratització de l’estudi de la música”, ha declarat.

En el seu treball, Morant defén l’existència d’unes escoles de música, normalment vinculades a les societats musicals, amb un projecte diferent dels conservatoris d’ensenyament, sense límit d’edat ni de formació. “D’entrada, una escola de música és un lloc on la gent va a fer música sense cap altra preocupació. L’aprenent cal que visca la música, i a partir de l’experiència, que comprenga com funciona el llenguatge musical”, destaca.

“Vam passar enquestes a professorat tant d’escoles de música com en alguns casos de professors de conservatori perquè volíem demostrar que les escoles de música el huitanta per cent del que fan és reproduir el que té el conservatori de referència de més a prop, amb el mateix plantejament: programes, assignatures… I no és que això funcione mal, però podria funcionar millor”, segons Remigi Morant.