La Universitat investiga amb un projecte europeu com reduir l’absentisme i l’abandonament escolar

REDACCIÓ. La Universitat de València participa en un projecte europeu per a detectar l’absentisme i previndre l’abandonament escolar. Es tracta del Comenius Regio Promoting School Attendance, l’objectiu del qual és crear un manual de bones pràctiques per a evitar l’absentisme i l’abandonament, especialment en l’àmbit de l’educació secundària i el batxillerat.

Ángel Latorre, catedràtic de l’Escola Universitària de Psicologia Evolutiva i de l’Educació, és el responsable de la Universitat en aquesta iniciativa europea. El projecte s’emmarca dins de l’estratègia europea per al 2020, la qual té l’objectiu de reduir l’absentisme escolar a menys del deu per cent. Aquesta regulació recomana a tots els països de la Unió Europea, sobretot en secundària obligatòria, que és el tram més complicat, una sèrie de pautes.

Ángel Latorre.

Latorre ha destacat: “Els alumnes estan invertint en la seua pròpia formació, però si deixen d’anar a classe pel motiu que siga desenvolupen hàbits de conducta que seran dolents per a ells i per a la societat”. Sobre l’absentisme escolar, en el nostre cas “és difícil de quantificar. Previndre’l i controlar-lo depén de cada comunitat autònoma i de cada municipi”, ha dit l’expert. En aquest sentit, els municipis són els que compten amb protocols d’intervenció contra l’absentisme. Per exemple, al centre de la ciutat de València l’absentisme és molt baix, però als extrems, Malilla o Orriols, és prou alt.

Pots escoltar una entrevista on Ángel Latorre detalla aquesta i altres qüestions en A fons, el programa de Ràdio Universitat  que s’encarrega d’analitzar temes d’actualitat. Cal fer clic ací.

“És un conveni europeu que s’estableix entre dos països que estan interessats a investigar sobre el mateix tema. Un du la iniciativa i busca un altre soci. Estableixen un pla de treball, l’apliquen en els dos països i van comparant-ne els resultats. En aquest cas, qui du la iniciativa és Turquia, la ciutat de Samsun, a la costa de la Mar Negra. Va buscar la col·laboració amb Espanya i localitzaren Montserrat, que ens va demanar ajuda per a dur endavant la iniciativa, i ara estem realitzant el projecte”, ha destacat Ángel Latorre.

Recepció del rector

El rector de la Universitat, Esteban Morcillo, va rebre fa unes setmanes la delegació de la ciutat turca de Samsun i de l’Ajuntament de Montserrat i va mostrar el seu compromís amb l’objectiu de l’estudi, el qual constitueix una important preocupació tant de les universitats com de la mateixa Unió Europea.

Els investigadors d’aquest projecte europeu visitaren centres educatius d’infantil i primària, secundària obligatòria i batxillerat, i també d’educació especial, un programa similar al desenvolupat a Turquia a principis d’any.