Teresa Forcades: “L’Església és plural. Hi ha discursos o mitjans interessats a dir que és monolítica”

REDACCIÓ. La monja catalana Teresa Forcades, per moltes persones qualificada com la monja revolucionària per la seua visió sobre el paper de les dones, l’avortament o el model de societat, ha participat recentment en el Fòrum de Debats de la Universitat de València, que se celebra al Centre Cultural La Nau. Partidària d’un model de societat més igualitari, afirma que l’Església com a organització és més plural del que sembla.

Amb la seua conferència Farem la revolució i després la tornarem a fer, Forcades, que va estar presentada per Ferran Montesa, director general de Le Monde Diplomatique en la seua edició en espanyol, inaugurà el cicle Pensament crític: pensant el futur. Aquest cicle s’emmarca dins de la programació del Fòrum de Debats i es realitza amb la col·laboració de l’Escola de Pensament Crític.

“L’Església és plural. Hi ha discursos o mitjans interessats a dir que és monolítica”, va destacar. Respecte al tema del patriarcalisme, va dir: “Portem un retard d’uns dos-cents anys, el clericalisme i el patriarcalisme demanen una renovació, i jo crec que per a aquesta renovació potser el papa Francesc siga una esperança”, va destacar Forcades.

En el programa A fons de Ràdio Universitat  pots escoltar una informació amb declaracions d’aquesta monja benedictina. Fes clic ací.

Considerada per ella mateixa com una “monja feminista”, el pensament de Forcades queda reflectit en Converses amb Teresa Forcades (Edicions DAU), una sèrie d’entrevistes realitzades per la periodista Eulàlia Tort a aquesta monja al Monestir de Sant Benet. A través d’aquestes converses fetes en profunditat es coneix a fons qui és Forcades i què pensa sobre una gran diversitat de temes, com ara la vivència religiosa, l’ordenació de les dones dins de l’Església, la indústria farmacèutica, la necessària renovació de l’Església, l’excés de medicació en les nostres vides i el sistema econòmic actual, entre altres.

Forcades, que és partidària de l’avortament, que aprova l’homosexualitat i l’eutanàsia dins dels principis cristians, també ha publicat Els crims de les grans companyies farmacèutiques i La teologia feminista en la història.

A més, aquesta benedictina ha presentat, junt amb l’economista Arcadi Oliveres, un manifest que els seus impulsors volen que servisca per a donar lloc a una nova candidatura política i a un procés constituent català.

La també doctora en Medicina i teòloga destaca que el seu paper és ajudar a prendre consciència col·lectiva: “Amb un govern molt més proper tindríem molta més democràcia”, va dir en referència a la presa de decisions en l’àmbit de la Unió Europea.

Pel que fa a la seua possible participació directa en política, Forcades la nega taxativament: “La política de partits no és compatible amb el fet de ser monja de clausura. El meu rol és ajudar a prendre consciència. Posar la meua popularitat en alguns sectors al servei d’una candidatura que siga un projecte de renovació i que done lloc a major igualtat, això sí que és compatible amb el fet de ser monja”, ha destacat.