Expociència 2013, dissabte al Parc Científic

ANA MOCHOLÍ REAL. Aquest dissabte, 25 de maig, tindrà lloc la cinquena edició d’Expociència, l’experiència científica divulgativa i lúdica per excel·lència que organitza el Parc Científic de la Universitat. Una jornada de portes obertes que pretén apropar la ciència a les generacions més joves.

Quart edició d’Expociència, l’any 2012

Expociència és l’exemple més clar de com la ciència pot ser educativa i, alhora, molt divertida, i així ho demostren els tres mil visitants que acudeixen anualment a aquesta cita.

Fabricar blandiblú amb productes d’ús diari a casa com ara l’aigua, cola blanca i bòrax (producte essencial en la fabricació de sabó) ha estat l’activitat estrella des dels inicis d’aquesta jornada, i que enguany repetirà. Una recepta molt senzilla que ens recomana l’Institut de Ciència Molecular (ICMol) i que poden cuinar fins i tot els més menuts.

Quart edició d’Expociència, l’any 2012

Per a sadollar l’apetit i la curiositat científica, cal no perdre’s una de les activitats que organitza l’empresa Institut de Medicina Genòmica (IMEGEN), amb la construcció de cadenes d’ADN. Aquesta és una altra de les propostes més dolces de l’edició d’enguany.

Però novetats no en falten. L’Institut de Física Corpuscular (IFIC) ha aconseguit una rèplica del Col·lisionador d’Hadrons en peces de lego. Sí, el mateix que va trobar el bosó de Higgs. Els científics valencians que participen en l’experiment real al CERN (Ginebra-Suïssa) han muntat aquesta reproducció que ens apropa de manera senzilla a un dels experiments científics de més repercussió dels últims anys.

La retroinformàtica és una altra de les noves propostes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), que reuneix una exposició de computadores i consoles antigues amb les quals es podrà jugar als clàssics de SuperMario i Sonic. Imprescindible per als gamers i aficionats als videojocs.

Simulacions de vol en ala delta, llançament de coets, viatges estel·lars, materials amb propietats extraordinàries, fer visible allò invisible… Més de seixanta activitats diferents en les quals s’explicaran els fonaments científics en un ambient de festa i d’entreteniment per a totes les edats.

Aquestes activitats estan organitzades per alguns dels instituts del Parc Científic com ara l’Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (IRTIC), l’Institut de Ciència dels Materials (ICMUV), l’Observatori Astronòmic (OAUV), l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (ICBiBE), el Laboratori de Processat d’Imatges (LPI) i l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia dels Aliments (IATA). Algunes empreses localitzades al Parc Científic com ara Biopolis, Spain Insulation, Ceinnmat o VLT Biopharma també organitzaran activitats dins d’Expociència.

Jornada multitudinària

Una festa que és possible gràcies als investigadors i empresaris que treballen al Parc Científic i que, amb l’ajuda dels voluntaris, fan cada any possible aquesta jornada de divulgació de la ciència.

Enguany s’espera mantindre una afluència similar a anys anteriors. Al voltant de tres mil persones gaudeixen de l’ambient que amenitzaran la Kultrun Batucada amb la seua música i la companyia Titola Teatre.

La línia d’arribada

Aquesta cinquena edició referma Expociència com una de les principals accions de divulgació científica de la Comunitat Valenciana. El Parc Científic ha aprofitat l’ocasió per a expandir la seua tasca de divulgació en convertir aquesta activitat en el colofó final que tancarà la Primera Setmana de la Innovació, una sèrie de xarrades i conferències que tracten el tema de la innovació des de molt diferents aspectes.

Al llarg de la jornada d’Expociència es farà l’entrega de premis de la segona edició de Media100cia, concurs de vídeos de cent segons de durada sobre qualsevol tema científic. Dues activitats que busquen promocionar la implicació i l’interés del públic en general per la ciència. Sens dubte, una bona opció per al cap de setmana.