Jornada per a sensibilitzar sobre el comerç just, a la Facultat d’Economia

REDACCIÓ. Xarrades informatives, un desdejuni solidari, un concurs de comunicació, una desfilada de models o un estand d’aliments i tèxtils de comerç just. Són algunes de les activitats de la jornada Comerç just i moda. El cas Veraluna, organitzada per l’ONG Intermón Oxfam a la Facultat d’Economia, amb l’objectiu de sensibilitzar sobre la necessitat d’unes pràctiques comercials Sud-Nord més justes.

La jornada va tindre lloc dimarts 21 de maig i s’inscrivia en el marc d’un projecte de cooperació subvencionat per la Fundació de la Universitat de València i materialitzat per Intermón Oxfam: Impuls de les oportunitats de mercat a Espanya per a accessoris fets en condicions de comerç just a l’Índia.

Leire Quintana, d’aquesta ONG, ha destacat en declaracions a Ràdio Universitat els objectius de l’acció solidària: “Explicar el projecte que està sent cofinançat per la Fundació de la Universitat i donar a conéixer l’activitat en la qual s’ha englobat el projecte dins d’Intermón, per aconseguir sensibilitzar la comunitat universitària sobre la vinculació entre el comerç just i la promoció i manteniment dels models de producció sostenible, mediambientals i socials que estan basats en xicotets productors i productores del Sud”.

En el programa Fes pinya de Ràdio Universitat pots escoltar una peça informativa que parla sobre aquesta jornada, la qual inclou les declaracions de Quintana, i que també fa un balanç de la Segona Setmana Universitària pel Comerç Just celebrada la setmana passada. També hi pots escoltar l’entrevista completa a Pilar Carceller, membre de la Xarxa Valenciana pel Consum Responsable i que va intervindre en la presentació de l’Informe sobre Compra Pública Ètica al País Valencià dins de la Segona Setmana Universitària pel Comerç Just. Fes clic ací.

L’acte central de la jornada celebrada a la Facultat d’Economia ha sigut una sessió informativa on s’ha conegut la situació global del comerç just i també en l’àmbit d’Espanya. Entre altres, cal destacar que la despesa mitjana per ciutadà en el cas del País Valencià no supera els 15 cèntims per persona, la meitat de la mitjana (30 cèntims) a Espanya, quan a Europa són 5 euros per ciutadà.

Pilar Carceller, de la Xarxa Valenciana pel Consum Responsable, en aquestes declaracions a Ràdio Universitat destaca els objectius del comerç just: “El comerç just és un moviment internacional que pretén arribar a una major justícia en les relacions comercials internacionals entre països del Nord i països del Sud. Aquest és un dels factors que influeix en la desigualtat i en la generació de pobresa”. Així mateix, Carceller també ha apuntat una possible solució: “Es tracta d’establir uns altres criteris, de proximitat, on es pague un salari just als productors del Sud, fomentar que hi haja igualtat entre homes i dones, que es respecten els drets humans, que es protegisca el medi ambient… I a partir d’ací venem productes que s’han comercialitzat en aquestes condicions, sensibilitzem sobre aquestes qüestions i denunciem davant dels organismes internacionals totes aquelles pràctiques del comerç internacional que creen situacions injustes”, destaca la representant de la Xarxa Valenciana pel Consum Responsable.

Carceller també ha volgut mostrar el rostre més visible del comerç just: “El café és el producte més conegut. El comerç just se centra en productes que no es produeixen al Nord: café, sucre, te, cacau… També hi ha una línia de tèxtil: camisetes i roba de la llar; i també artesanies produïdes per grups molt xicotets, fonamentalment dones, i que és el mitjà que tenen per a subsistir”.