Ciència per a xiquetes i xiquets

REDACCIÓ. Fer blandiblú, crear una cadena d’ADN amb llepolies, veure animals marins i insectes de ben a prop com ara formigues amb un microscopi, o tocar microorganismes que s’utilitzen per a crear nous aliments. Són algunes de les activitats que milers de xiquets i xiquetes van tindre l’oportunitat de realitzar en la sisena edició d’Expociència, celebrada aquest dissabte al cde la Universitat de València.

I és que aquests nous “científics” i aquestes noves “científiques” en molts casos era la primera vegada que veien quasi tot allò que comporta la ciència. Per exemple, la vida animal marina que hi ha a les costes valencianes. Joan Soto, investigador de l’Institut Cavanilles, en declaracions a la Televisió de la Universitat, ha destacat: “Per a nosaltres és un luxe mostrar a gent tan jove el nostre treball”. Amb aquest investigador es podia accedir a un aquari on es podia contemplar la fauna marina del port de València, que és el que el seu grup d’investigació està treballant.

Patricia Roig, investigadora d’Agroquímica i Tecnologia dels Aliments, explica en declaracions a la Televisió de la Universitat com han mostrat als xiquets la vida microscòpica vinculada al menjar. “Estem explicant els microorganismes que utilitzem per a obtindre aliments. Tenim bacteris, llevats i fongs”. El resultat del seu ús seran aliments tan comuns com ara iogurts, formatges, pa, vi o cervesa, que els xiquets van poder elaborar durant la jornada d’Expociència.

La iniciativa, plena de propostes lúdiques i divulgatives al voltant de la ciència, es referma edició rere edició. “Crec que ja podem dir que Expociència s’ha consolidat. Cada any tenim més persones visitant-la. És portes obertes, festa. És obrir les portes del Parc Científic, de tot l’espai que compartim la Universitat i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC)”, ha destacat el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo.

Un dels objectius que presenta l’activitat és mostrar que pot ser científic o científica qualsevol persona que s’ho propose. José Pío Beltrán, director del CSIC a la Comunitat Valenciana, assenyala: “Hi ha una falta gran de vocacions científiques i un gran desconeixement del que suposen l’activitat científica i les capacitats científiques que calen. Molts xiquets creuen que per a ser científic cal ser un ésser excepcional. No. Cal tindre una intel·ligència normal, i sobretot una gran passió i una gran dedicació al treball. Interessa conéixer i millorar les coses, la societat”.