Dos alumnes de la Universitat, medalla en l’Open Universitari de Lluites Olímpiques

REDACCIÓ. Dimitri Pistupa, estudiant del Grau d’Economia, i Vugar Javadov, doctorand en Filologia Espanyola, els dos a la Universitat de València, han aconseguit un or i un bronze, respectivament, en l’Open Universitari de Lluites Olímpiques celebrat al Consell Superior d’Esports (Madrid) els passats 10 i 11 de maig. Un esport que, en paraules de Javadov, “és un dels més nobles que hi ha, només dus un mallot i les sabatilles, i un objectiu, tombar el contrincant”.

La lluita olímpica no és un esport molt practicat a l’Estat Espanyol. Tot i això, té els seus seguidors, i més després que l’alabesa Maider Unda va obtindre la medalla de bronze en els Jocs Olímpics de Londres 2012.

“És un esport en què no es pot estrangular, no es poden fer luxacions i on la traumatització és molt baixa. Et requereix una preparació mental i física. L’objectiu és tombar i fer caure el rival, i mantindre els seus muscles sobre el tapís durant dos segons. També es pot guanyar fent punts”, ha explicat Vugar Javadov en declaracions a Ràdio Universitat.

Els entrenaments són de preparació física (moviments encaminats a la lluita i preparació), de preparació tècnica (projeccions, claus, treballar en terra) i preparació tàctica (puntuació, combat…). El resultat d’aquests factors, amb les diferents característiques físiques dels participants, proporciona una gran diversitat i riquesa en la lluita. No competeix igual la persona alta que la baixa, la que té les cames més primes que la que les té més grosses, la que té l’esquena alta que aquella que la té més estreta.

El programa El Temps dels Esports de Ràdio Universitat ha entrevistat Vugar Javadov per a parlar sobre aquest esport mil·lenari i amb molta tradició a Europa Oriental. Pots escoltar l’entrevista fent clic ací.

Un dels objectius d’aquests esportistes és introduir la lluita com una pràctica esportiva a la Universitat. “Últimament la nostra disciplina està patint molt. Mundialment, el Comité Olímpic Internacional no té entre els seus plans incloure en el programa dels Jocs Olímpics de 2020 la nostra disciplina. I, d’altra banda, a Espanya no està molt desenvolupada, no és molt famosa entre els joves”, sintetitza Javadov, qui, no obstant això, se sent recolzat pel seu preparador, Miguel Ángel Torres: “Farem tot el possible a favor de la lluita olímpica”, diu.

Competició

Dimitri Pistupa va fer-se amb la medalla d’or després de superar els lluitadors Ander Minayo (Universitat del País Basc), Marcos Carral (Universitat de Vigo) i Jaime Ojea (Universitat de Las Palmas) en l’Open Universitari de Lluites Olímpiques, en la categoria de 62 kg en la disciplina de lliure olímpica. També en lliure olímpica, però en la categoria de 80 kg, Vugar Javadov aconseguí la medalla de bronze després de cinc rondes de combats molt intensos. L’universitari va eixir triomfador de tres d’aquests, però no pogué imposar-se a Alberto Martínez (Universitat de Múrcia) ni a Adrián Gómez (Universitat Politècnica de Madrid), que es feren amb l’or i la plata, respectivament.