logodreta

El gènere negre a través del cine, la literatura, la fotografia i les arts escèniques

REDACCIÓ. El I Festival del Gènere Negre, realitzat recentment a València, ha analitzat la literatura, la música, el cinema o la fotografia des d’una perspectiva negra, amb la participació de diverses personalitats que l’estudien i el cultiven. Daniel Gascó, per part de l’associació promotora, Valencia Negra; i Antonia del Rey, professora del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València, expliquen els orígens, contingut i evolució del gènere negre.

Antonia del Rey, en declaracions al programa A Fons Cultural de Ràdio Universitat, ha explicat la indefinició de l’etiqueta negre aplicada al cinema: “S’ha de parlar del gènere criminal, i dins d’aquest gènere hi ha tres grans vessants: el cinema de gàngsters (anys trenta, deriva del món corrupte dels EUA després de la primera guerra mundial); el cine negre pròpiament dit, que té com a protagonista el detectiu o la persona que investiga; i, finalment, el gènere policíac, que es desenvolupa sobretot a partir de finals dels anys cinquanta i que té com a protagonista el bon policia que fa un servei a la societat i que lluita contra la corrupció en general”.

La professora de la Universitat, sobre l’origen del terme cinema negre, explica que va ser descobert a França immediatament després de la segona guerra mundial a través d’una sèrie de pel·lícules que s’havien produït un poc abans que acabara el conflicte. “Aquestes pel·lícules tenien molts punts en comú quant a forma, contingut… I moltes, a més, derivaven o estaven relacionades amb una sèrie de novel·les que es publicaren en una col·lecció de l’editorial Gallimard que es deia Série Noire (Fira negra) on predominava la violència”, segons del Rey. A partir d’ací es va començar a dir novel·la negra, segons la professora de la Universitat, “no sols perquè l’acció discorria per la nit, als baixos fons, sinó perquè les escenes propiciaven una il·luminació molt contrastada, amb clarobscurs…”.

Daniel Gascó, de Valencia Negra, també en declaracions a Ràdio Universitat, ha destacat que el cicle negre “els puristes l’emmarquen en l’època de recessió, de crisi econòmica que va succeir la segona guerra mundial, en un context de crisi econòmica”, i on “tot té a veure amb la fatalitat, estar entre la vida o la mort, amb trames molt existencialistes, plenes d’humanitat i d’horror, i on el desig d’aventura i la tensió a vegades eròtica estan molt presents”.

Algunes de les entitats que han acollit activitats d’aquest I Festival del Gènere Negre han sigut la Sala Russafa, la FNAC, el Bibliocafé o el MuVim, entre el 21 i el 26 de maig passats.

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València