Les plantes són verdes, però podrien ser d’un altre color

Juli Peretó.

REDACCIÓ. Les plantes són verdes perquè és el millor color possible per a capturar la llum del sol que arriba a la superfície de la terra. Però podrien ser d’uns altres colors, sobretot en el medi aquàtic. Juli Peretó, professor del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat, explica com ha sigut el procés evolutiu de les plantes fins els nostres dies.

Per què són verdes les plantes és una pregunta plantejada per un lector de la revista de divulgació científica de la institució Mètode. “Les plantes terrestres són verdes i no ho són per casualitat. És un color ideal per a capturar la llum del sol que arriba a la superfície de la terra. Hem d’imaginar les plantes com un sistema de captació, una antena que replega la llum que arriba des del sol”, ha assenyalat Juli Peretó en declaracions a Ràdio Universitat.

Pots escoltar una entrevista molt completa que analitza aquesta realitat en el programa Naturalment, un espai dedicat a conéixer totes les notícies sobre medi ambient que tenen un origen a la Universitat. Fes clic ací.

La llum que arriba a les plantes està composta per fotons de distintes energies i colors. El verd seria el color adequat, òptim, per a capturar el màxim de fotons més energètics, que serien els blaus, i la part de l’espectre solar més acostada, que és el roig, segons Peretó. Per això “les antenes que tenen les plantes estan adequades amb aquelles parts de l’espectre o bé més abundants o més energètiques”, segons el professor de la Universitat.

Però les plantes podrien ser d’uns altres colors? “Sí. Els avantpassats evolutius de les plantes tenien antenes i pigments de diferents colors perquè eren aquàtics. Aquelles plantes que viuen en els mars de la terra –i ací tenim un exemple de com l’evolució ha anat trobant solucions com ara captar la llum– poden tindre uns altres colors perquè quan la llum del sol entra en diverses capes de la mar va filtrant parts de l’espectre i trobem organismes fotosintètics que tenen distintes antenes, distints colors, adequats a aquesta filtració”, diu Peretó. No obstant, actualment en el món vegetal predomina el verd perquè fora de l’aigua és la millor opció per a capturar la llum, segons el professor del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular.