La Universitat ajuda en el desenvolupament local de Llatinoamèrica

Joan del Alcàzar.

REDACCIÓ. Brasil, Xile, Perú i República Dominicana són alguns dels països amb els quals treballen els investigadors i professors de l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL) de la Universitat de València i la Universitat Jaume I de Castelló. El seu director, Joan Noguera, i el catedràtic d’Història Contemporània i membre de l’Institut Joan del Alcàzar expliquen una actuació recent, l’assessorament i suport a les xicotetes i microempreses brasileres.

Aquesta actuació va ser duta a terme amb motiu de la col·laboració entre la institució brasilera Sebrae, el Servei de Suport Gerencial a les Xicotetes i les Micro Empreses Brasileres i l’IIDL, en un pla que ha comportat diverses fases i que va arrancar l’any passat. Es tracta del projecte Una visió territorial i sostenible del desenvolupament. Mètodes i instruments per a l’acció institucional.

Joan Noguera.

Joan Noguera, en declaracions al programa Fes Pinya de Ràdio Universitat , ha destacat el desenvolupament d’aquesta acció: “Organitzàrem el procés formatiu en diverses etapes, de manera que la primera va ser un seminari intensiu per part nostra que es va fer en la seua zona, al nord-est del Brasil, i on va haver-hi una aproximació als components més bàsics del desenvolupament local”.

A continuació, i durant uns mesos, es va posar en marxa una plataforma en línia d’aprenentatge en la qual els tècnics brasilers van fer consultes i diversos exercicis, i, finalment, els representants brasilers de desenvolupament local de l’àrea nord-est acudiren a conéixer sobre el terreny les experiències de bona pràctica relacionades amb el desenvolupament local que s’estan realitzant al territori valencià. Entre altres, una trentena de tècnics del Brasil van visitar el Parc Científic de la Universitat, el CEEI d’Alcoi, l’Institut Tecnològic del Joguet (Aiju) i l’empresa joguetera Aijusa (ambdós a Ibi), i l’Institut Valencià de Tecnologies Turístiques.

Però aquesta no és l’única actuació duta a terme amb països de Llatinoamèrica. L’IIDL, format per experts en Geografia, Economia Aplicada, Sociologia o Treball Social, entre altres branques del coneixement, ofereix també altres possibilitats. Actualment hi ha pendents diversos convenis de col·laboració amb països d’Amèrica Llatina, com ara Perú, tal com recorda el professor Joan del Alcàzar: “L’establiment d’un observatori per al desenvolupament de la República o la formació de graduats que a petició de la ministra d’Educació Superior haurien de desplaçar-se a València en contingents anuals d’entre deu i vint persones per a fer el Màster de Desenvolupament Local”. A més, hi ha una iniciativa per a la reactivació del centre comercial de Lima, capital del Perú.

“En definitiva, Amèrica Llatina és un espai en unes circumstàncies on podem aportar coses. Tenim un prestigi, som reconeguts, la Universitat de València obri moltes portes, i el nostre institut té un planter de persones que ens fan atractius”, ha destacat del Alcàzar, especialitzat precisament en temes de Llatinoamèrica dins de l’IIDL. Aquesta relació entre la Universitat de València i Brasil es va plasmar mitjançant un conveni de col·laboració subscrit el passat mes de juliol entre la institució acadèmica i Sebrae per tal que les entitats intercanvien experiències en agroindústria, energia, turisme i suport a empresaris locals.

Complementàriament a la formació als tècnics del Sebrae, s’ha dut a terme una acció formativa dirigida a prenedors de decisions d’eixa institució. “És on operen els principals canvis. És important haver orientat i assessorat les persones que han de prendre decisions i que hagen vist experiències sobre el terreny”, destaca Joan Noguera.

Deu anys

L’IIDL és una entitat orientada a la investigació, però també a la formació de postgrau en els temes que són rellevants per als seus objectius. Compleix ara deu anys, està format per uns quaranta investigadors i docents, i tracta d’abordar, des d’un enfocament pluridisciplinari, qüestions relacionades amb el desenvolupament local i territorial. “És un concepte en el qual les comunitats locals i el territori es converteixen en actors principals del procés”, diu Noguera.