Que el mal d’esquena no t’amargue els exàmens

REDACCIÓ. Dilluns 24 de juny comença la segona convocatòria dels exàmens a la Universitat de València. Com evitar el dolor d’esquena? Quina alimentació és la més adequada per a rendir al màxim? Els professors Gemma Espí i Juan Carlos Moltó expliquen què fer. Exercici físic, una posició correcta i assimilar vitamines B i E i sals minerals són les claus.

“Els ulls han d’estar a l’altura de la pantalla de l’ordinador; cal intercalar exercici entre l’estudi; seure amb la zona dorsal i lumbar el més recolzada darrere possible; alçar-se a passejar-se o a estirar les cames cada hora o cinquanta minuts”, són els consells de Gemma Espí, professora de la Facultat de Fisioteràpia de la Universitat de València, en declaracions al programa A la Teua Salut de Ràdio Universitat

I és que el factor que més influeix en el mal d’esquena és la postura inadequada, mantinguda al llarg del temps, la qual pot derivar en dolor cervical, contractures, dolor d’esquena a nivell dorsal i lumbàlgia. “Són els tipus de patologia que més es veuen en la gent jove que estudia”, segons Espí. Per tal de previndre’ls és important el mobiliari on estudiar (no cal que siga car) i l’estàtica.

D’altra banda, pel que fa a l’alimentació, Juan Carlos Moltó, professor en la titulació de Nutrició Humana i Dietètica de la Universitat i vicedegà de la Facultat de Farmàcia, ha explicat a Ràdio Universitat, també en el programa A la Teua Salut , que no hi ha fórmules miraculoses pel que fa a l’alimentació. “L’alumnat ha de cuidar-la. Quin és el secret? El truc és senzill: vitamines B, E, oligoelements i sals minerals, una dieta variada i equilibrada que permeta el correcte funcionament del sistema nerviós”.

L’expert ha destacat que l’alumnat ha d’intentar consumir els aliments que menja habitualment que tinguen suficient energia. Sobre els tipus, “és tradicional pensar que hi ha alguns nutrients més destacats per a estudiar més. Necessitaran sobretot vitamines del grup B, totes vegetals de fulla verda excepte la B-12. També el llevat de cervesa és un dels aliments que tradicionalment s’han pres per l’època d’exàmens”, ha dit Moltó.

El professor de la Universitat també ha alertat sobre el fet de menjar molt de pressa i aliments preparats. “No és una bona idea. Els estudiants haurien de menjar amb calma i mastegant bé. Assenta millor a l’estómac”.