Laura Gallego o llegir 2.0

Laura Gallego.

REDACCIÓ. L’escriptora Laura Gallego va estudiar a la Universitat de València. Hui és un fenomen en el món de la literatura juvenil i fantàstica, amb milers de joves que lligen a través dels seus fòrums i Twitter. Gemma Lluch, professora a la Universitat de València i coautora de l’estudi Conversaciones sobre lecturas en la web 2.0: el caso de Laura Gallego, explica com internet està revolucionant la lectura dels més joves.

Mariló Acosta i Gemma Lluch han elaborat aquest estudi que analitza les pràctiques socioculturals de lectura i escriptura en la web 2.0. “Laura Gallego ha sigut la primera escriptora d’Espanya que ha fet una pàgina web d’ella mateixa on els lectors són els protagonistes. La part més important són els fòrums de lectors, criatures des de dotze fins a vint-i-tres o vint-i-quatre anys que intercanvien missatges sobre els seus llibres però també sobre literatura i lectura en general”, ha destacat Lluch en declaracions al programa Llegim de Ràdio Universitat.

Es tracta d’un fenomen similar als fenòmens de fans virtuals. “A nosaltres –continua la professora del Departament de Filologia Catalana– ens interessava traspassar aquest fenomen que era en la musica i la televisió i veure com funcionava en la lectura i sobretot en adolescents”.

La conclusió és que la forma de lectura dels joves està canviant totalment. “Estem parlant del lector del segle xxi. Un lector que està en diferents mitjans: fòrums, blogs, Twitter. El lector no llig en privat. Quan arriba a l’adolescència abandona la lectura perquè és un acte privat”, diu Gemma Lluch. En el cas de Laura Gallego, aquest lector o lectora adolescent fa una lectura comunitària a través del Twitter o els fòrums.