L’obra ‘Herbari’ uneix la ciència i la saviesa popular de l’etnobotànica valenciana

RAMON NAVARRO. Els experts en etnobotànica Daniel Climent i Ferran Zurriaga ofereixen en l’obra Herbari: viure amb les plantes un recull de gran abast científic on es fa un extens recorregut per algunes de les plantes, silvestres o cultivades, característiques del paisatge valencià. En aquesta monografia els autors parlen de la forta relació de moltes espècies de les terres valencianes amb àmbits com ara l’art, les tradicions, la cultura popular o el llenguatge, entre altres.

Herbari: viure amb les plantes mostra els aspectes socials i culturals de la botànica. Els dos autors de la monografia han estat els encarregats de recopilar una quantitat ingent de textos que ells mateixos havien publicat en la revista Mètode, tot ampliant-los i afegint-n’hi de nous per tal de crear una monografia atractiva i amena però carregada de contingut. Una unió entre ciència i literatura que serveix per a descobrir la història i les tradicions que s’amaguen darrere de nombroses espècies vegetals valencianes.

La figuera, la garrofera, el cactus, el baladre, són només algunes de les moltes espècies que ens envolten i que estan fortament integrades en la cultura popular i arrelades al paisatge del territori valencià. Sabíeu l’origen de la dita “et pegue una nyespla” o de les propietats curatives de la magrana per a pal·liar els problemes de gola?

Si vos agradaria saber-ne més sobre aquest tema i molts altres en el programa Naturalment de Ràdio Universitat podeu escoltar una àmplia entrevista amb Daniel Climent, un dels autors d’aqueta monografia dedicada a les plantes. Per a escoltar el programa feu clic ací.