Salut sexual i informació enfront de mites i tabús

LORENA HERNÁNDEZ. Ja no és un tabú, però encara hi ha certs mites al voltant de la sexualitat. A Vicente Bataller, sexòleg i coordinador de l’espai de sexologia en els cursos de la Universitat de València al Centre Internacional de Gandia, li vénen a la memòria aquells moments excitants dels anys huitanta, quan encara hi havia tantes coses a fer en aquesta matèria. Ell va contribuir a la creació d’una iniciativa pionera aleshores, allà pel 1989: el telèfon de la sexualitat. Catorze anys després recorda amb estima algunes reaccions que aleshores alguns i algunes van tindre en sentir això de “sexual”. I afegeix que encara hui aquesta paraula genera en algunes persones “determinats fantasmes”.

“A València vam ser pioners en matèria de salut sexual, de fet en els anys huitanta ens deien que érem la Califòrnia del Mediterrani”, assenyala el sexòleg. Des d’aleshores la Comunitat Valenciana ha continuat en els primers llocs en l’àmbit nacional en matèria de salut sexual i reproductiva. Un concepte definit per l’Organització Mundial de la Salut com un estat de benestar físic, emocional, mental i social relacionat amb la sexualitat, que va ser encunyat per primera vegada al Cairo el 1994 durant la Conferència Internacional sobre Població i Desenvolupament de Nacions Unides.

Per a Felipe Hurtado, professor del Departament de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològic de la Universitat de València, “la informació en salut sexual és necessària per a prendre bones decisions i no crear falses expectatives”. El també sexòleg ha indicat que moltes vegades hi ha idees preconcebudes en matèria de sexualitat, que provenen dels mitjans de comunicació i d’altres fonts d’informació, que creen confusió i falsos mites. És per això que ha remarcat la importància d’una bona educació en salut sexual, tant a les escoles com a casa.

En aquest sentit, a la Comunitat Valenciana es va introduir fa pocs anys el Programa d’Intervenció en Educació Sexual (PIES), dirigit a centres d’educació secundària. Un granet d’arena que fa la seua tasca de conscienciació entre els i les adolescents, de la mateixa manera que els Centres de Salut Sexual i Reproductiva. Tanmateix, per al sexòleg Vicente Bataller caldria prendre alguna mesura més, com ara l’elaboració d’un pla d’educació sexual que abaste totes les etapes evolutives, en el qual s’incloguen assignatures troncals relacionades amb aquesta matèria en graus com ara Medicina, Psicologia i altres titulacions relacionades.

Per la seua banda, el professor Felipe Hurtado ha indicat que cal promoure una major conscienciació sobre un ús adient dels mètodes anticonceptius: “Hi ha xiques adolescents que utilitzen anticonceptius hormonals, per exemple per raons mèdiques, i en ocasions quan inicien una nova relació poden demanar-li que no empre condó perquè ella ja utilitza un altre mètode, però d’aquesta manera no es protegeix de contagis”.

En aquest enllaç següent podeu escoltar en el programa A Fons de Ràdio Universitat sengles entrevistes a Felipe Hurtado i Vicente Bataller sobre aquest tema.