Carolina Sanchis: “L’eradicació del ciberfrau és possible però depén de la ràpida actuació del govern”

JORGE CHENOVART. Actualment eradicar el frau no és possible. Aquesta és la realitat. No obstant, sí que és possible temperar les seues conseqüències. Carolina Sanchis, professora de Dret Processal a la Universitat de València, és molt contundent però albira possibilitats d’èxit. A hores d’ara es troba dirigint el desenvolupament de la primera plataforma contra el ciberfrau basada en internet. Aquesta porta com a nom RedNac i en ella també han participat dues professores més de la Universitat de València: María José Vañó i Pilar Montes.

La directora del projecte ha afirmat en el programa En Xarxa de Ràdio Universitat que “l’eliminació del frau suposaria tindre uns protocols que ens asfixiarien. Hem de tindre un horitzó molt realista”.

La plataforma RedNac es troba implantada en onze països i intenta assegurar-se un lloc en tots els possibles per a “poder conéixer quines eines jurídiques hi ha per a tallar el frau”, ha assegurat Carolina Sanchis. A més, ha afegit que la necessitat d’un major control “es deu a una evolució trepidant de la tecnologia i a l’obsoleta Llei d’Enjudiciament Criminal que regularia el frau per internet i que no ha sigut modificada des del segle xix”. La raó principal: “la falta de voluntat política majoritària”, afirma. No importa que hi haja partits polítics que governen per majoria absoluta, capaços de renovar aquest tipus de lleis. Amb tot i això, cal no ser fatalistes, ja que “actualment hi ha possibilitats d’implantació d’una llei adequada per a combatre aquest tipus de fraus, però depén de la ràpida actuació del partit que es trobe en el govern i de la voluntat de l’entrant en cas de canvi de partit en la posterior legislatura”, apunta Carolina Sanchis.

Els ciberfraus més comuns són les denominades “gangues” que circulen per la xarxa. Productes cars en establiments comuns, tant per internet com en establiments físics, a la venda per molt pocs diners i que no arribaven a les mans del comprador encara que aquest sí que haguera pagat. Carolina Sanchis recomana “l’ús de pàgines conegudes que ofereixen productes a preus raonables per a evitar, així, ser estafats per venedors invisibles”.

El compromís de RedNac és establir una sèries de paràmetres comuns en els diferents país on treballa aquesta plataforma, vertebrada amb corresponsalies que pengen un extracte en la xarxa on apareix la legislació antifrau corresponent.

Aplicació

D’altra banda, el programa En Xarxa també ha analitzat una nova eina creada per la Universitat Politècnica de València, per a predir la insolvència empresarial. El director del projecte, Francisco Guijarro, ha afirmat que aquest “està dedicat a aquelles empreses que desitgen sol·licitar un crèdit i puguen ser valorades per les empreses financeres, en termes de rendibilitat i en les probabilitats de devolució del crèdit en el futur”.