Les mil aplicacions de l’estadística

David Conesa amb un model estadístic.

REDACCIÓ. Medicina, Periodisme, Genètica, Física, Astronomia, Biologia, Història… Són algunes de les moltes disciplines que cada vegada més utilitzen l’estadística, la ciència que redueix la incertesa. Enguany és l’Any Internacional d’aquesta disciplina, i per això dimecres que ve, dia 25, se celebra a la Facultat de Matemàtiques una Jornada de Divulgació i Aplicació de l’Estadística.

Així, en tres taules redones es podran conéixer les aplicacions d’aquesta ciència en Biologia i Ciències de la Salut, Socioeconomia i Mitjans de Comunicació. També hi haurà una taula redona d’estudiants i sessió de pòsters. El comité organitzador de la jornada el formen els professors i investigadors en Estadística Francisco Santonja, David Conesa, Carmen Armero i Francisco Montes, i per part de l’estudiantat, Adina Iftimi i Héctor Perpiñán.

Carmen Armero, Adina Iftimi, Francisco Santonja, Héctor Perpiñán i David Conesa.

L’any 2013, primer Any Internacional de l’Estadística, es vol celebrar a la Universitat de València amb l’objectiu “d’apropar, difondre i compartir el paper de l’estadística en la nostra societat i la passió dels estadístics que intentem apropar els models probabilístics al món real de les dades”, segons el comité organitzador.

L’estadística, a més de ser una disciplina científica independent, s’ha convertit en una eina imprescindible i valuosa en àrees tan diferents com ara l’epidemiologia genètica, els sistemes de vigilància de malalties, els mètodes de control de plagues, els procediments de localització de bancs de peixos, el control de qualitat en productes industrials, els mètodes de cost/efectivitat per a medicaments o l’avaluació de l’exposició a contaminants i pesticides en aliments, entre altres moltes utilitats.

Però què és l’estadística? Es pot definir com “el tractament matemàtic de la incertesa”, apunta David-Valentín Conesa Guillén, professor titular d’Estadística Espacial i Temporal en Epidemiologia i Medi Ambient, membre del comité organitzador de la jornada de dimecres. “I tothom viu amb incerteses i voldria minimitzar riscos quan ha de prendre alguna decisió”, explica Francisco Santonja, professor ajudant doctor i secretari del Departament d’Estadística i Investigació Operativa.

Cinc dels sis membres del comité organitzador de la Jornada de Divulgació i Aplicació de l’Estadística a la Facultat de Ciències Matemàtiques.

Així doncs, “quan fem qualsevol predicció (plourà?, guanyarem?) o quan anem a comprar alguna cosa i preguntem als amics i coneguts si la tenen, si els agrada, etc., i després preguntem en dos o tres llocs de venda, estem fent una enquesta de la qual nosaltres després extraiem (o fem inferència) la informació rellevant per tal de fer la compra”, apunta Conesa. Santonja completa: “L’estadística ens ajuda a prendre decisions, és a dir, les tècniques estadístiques ens ajuden a arreplegar informació, a tractar/analitzar aquesta informació i a definir models predictius i prendre decisions”.

La Jornada de Divulgació i Aplicació de l’Estadística és una activitat puntual del Servei d’Extensió Universitària convalidable per un crèdit pels estudiants de llicenciatura. El programa complet de la jornada es pot consultar fent clic ací.

A nivell científic, “l’estadística es fa servir per tal de ratificar teories, comprovar possibles models, i sobretot aprendre a partir de les dades observades l’estat real de la natura”, diu David Conesa. Així, es pot trobar aquesta disciplina en molts camps d’aplicació, des de la Biologia, Genètica, Medicina, les Enginyeries, Física, Química, Astronomia, Història, Economia, Psicologia, Assajos Clínics, Farmàcia, Processat d’Imatges, Demografia, Esports o Climatologia.

Vulcanologia i canvi climàtic

A banda de les esmentades, i segons Conesa, algunes aplicacions de l’estadística es donen en àrees com ara la vulcanologia (on es fa servir per tal de predir com seria una erupció i com resultaria la posterior catàstrofe); en estudis de datació de jaciments prehistòrics, per tal de conéixer-ne la data més correcta; o en climatologia, ja que els estudis que es fan en l’actualitat per a valorar el canvi climàtic impliquen models de predicció estadística. En un cas que va tindre molta repercussió a València (el juí del doctor Maeso) es van fer servir mètodes estadístics per tal de comprovar si era o no culpable, segons Conesa.

Francisco Santonja apunta també aplicacions de l’estadística en criminologia (per a conéixer les àrees de la ciutat on hi ha més probabilitat de patir un delicte), Medicina (predir en quin moment començarà una epidèmia) o en l’àmbit de l’empresa i les xarxes socials, “per a conéixer quin tipus de client/usuari presenta més probabilitat de comprar un producte determinat”.

Actualment l’estadística s’aplica cada vegada en contextos més amplis i complexos, i per això es troba integrada en el Grau en Matemàtiques que s’imparteix a la Facultat de Ciències Matemàtiques. També hi ha un Màster en Bioestadística.