El fisiòleg Fabián Sanchis alerta de les conseqüències del dopatge en tota mena d’esportistes

JORGE CHENOVART. Que hi ha molts esportistes que prenen substàncies prohibides per l’Agència Mundial Antidopatge és un fet conegut i es pot contrastar amb facilitat. Alguns exemples són els casos d’atletes jamaicans abans dels Mundials d’Atletisme de Moscou o els set atletes que han donat positiu en aquest campionat, dels quals només un d’ells va ser finalista en la seua modalitat. El que no és tan conegut per l’espectador o oient mitjà de televisió i ràdio és que molts atletes no professionals també prenen substàncies prohibides.

“La principal raó és guanyar”, ha explicat l’investigador i fisiòleg de la Universitat de València Fabián Sanchis en el programa El Temps dels Esports  de Ràdio Universitat, que pots escoltar fent clic ací. Els dos grups de substàncies més importants són “els que s’injecten per via sanguínia i els relacionats amb els anabolitzants i també grups d’agents emmascarats perquè no siguen reconeguts aquests agents en primera instància”, ha afirmat Sanchis.

Esportistes i metges són humans i tots dos poden equivocar-se. Uns per consumir substàncies i els altres per pensar que en el consum de manera controlada no hi ha cap perill per al cos. Fabián Sanchis afirma que “això no se sap. Els resultats els veurem d’ací a trenta o quaranta anys, i sí que hi ha uns efectes secundaris a llarg termini demostrats”. Però també n’hi ha a curt termini. Si augmentes la teua taxa d’hematòcrit, per exemple, “corres el perill de patir problemes vasculars, hipertensió, augment de la coagulació sanguínia”, afegeix Sanchis, i recomana que les proves d’esforç esportiu estiguen en mans de professionals.

El control antidopatge a Espanya ha augmentat. Fins fa poc les federacions de cada esport s’encarregaven dels controls i de dur a terme una tasca antidopatge particular. Ara estan la nova Llei de protecció de l’esportista i les noves funciones controladores de l’Agència Espanyola Antidopatge. Per al degà de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la Universitat de València, Vicent Añó, molt lligat a l’atletisme després de més de vint anys com a vicepresident de la Reial Federació Espanyola d’aquest esport, les noves mesures “milloraran el control i la independència per a localitzar els tramposos”.

No obstant, per a Añó el dopatge “no ha sigut important en la no elecció de Madrid 2020”, però sí sospitós “el fet que els casos espanyols hagen eixit just després del cap de setmana fatídic per a la capital espanyola”.