Un viatge a Mart sense tornada

LORENA HERNÁNDEZ. El seu color roig ens atrapa. I, de fet, li val el nom, relacionat amb la sang i el déu romà de la guerra. Mart, sempre present en els nostres somnis de conquesta espacial, referent de pel·lícules i de molta literatura. Serà possible que l’ésser humà hi arribe algun dia? Un projecte internacional, conegut com Mars One, pretén aconseguir-ho. Es planteja com una mena de reality show televisiu, que té com a objectiu establir una colònia humana al planeta roig l’any 2023. Ara com ara, més de dues-centes mil persones hi són inscrites. Un viatge d’anada però no de tornada, ja que aquesta a hores d’ara resulta tecnològicament i econòmicament inviable.

Fernando Ballesteros.

Tanmateix, és possible que en l’actualitat l’ésser humà arribe a Mart? Per a l’astrònom de la Universitat de València Fernando Ballesteros sí que és factible, però no creu que siga la intenció d’aquest projecte: “La tecnologia, sobre el paper, la tenim. Construïda no està. El problema és invertir els diners que fan falta, i de moment és una proposta molt cara”. Per la seua banda, el també astrònom de la institució acadèmica Enric Marco veu clarament en aquesta idea un frau: “És molt senzill, només s’ha de buscar qui hi ha darrere del projecte, i si es busca en la seua web es diu clarament: el director és Paul Römer, responsable del Gran Germà a Holanda”.

La previsió de la missió és fer una selecció dels candidats durant els pròxims dos anys per a després donar pas a set anys de durs entrenaments. Al final només quedaran setze equips de quatre persones, un dels quals viatjarà a Mart. El projecte es vol finançar mitjançant la venda dels drets de retransmissió a televisions de tot el món, una iniciativa a escala global que, per a Fernando Ballesteros, només té un objectiu, fer negoci: “La mostra que allò que hi ha darrere no és l’exploració espacial és per què s’ha escollit Mart. Si es vol explorar l’espai, es podria haver triat un lloc que estiguera molt més a prop i que fóra més accessible, com és el cas de la Lluna. Però Mart ven més”. L’astrònom ha assenyalat que fins que l’exploració planetària no es convertisca en un negoci fructífer no es desenvoluparà. Una opinió que comparteix Enric Marco, encara que l’investigador està segur que en un futur pròxim s’arribarà al planeta roig. Malgrat tot, en aquests moments l’exploració espacial se centra més en l’enviament de robots per arreplegar dades. És el cas del Curiosity, que explora una part de la superfície de Mart. Fins ara s’han recollit algunes dades interessants, com ara la presència de gas metà al planeta, encara que en quantitats inferiors a allò esperat.

Fernando Ballesteros ha assenyalat que el problema és que no s’hi han enviat experiments biològics. De fet, ha indicat que les últimes missions d’aquest tipus van ser en els anys setanta amb el programa Viking. I va més enllà: “Hi ha rumors a la NASA que hi ha grups de pressió que no volen descobrir que hi haja vida a Mart, perquè això voldria dir que la vida a la Terra ja no seria tan única”. El programa A Fons de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en un debat amb Enric Marco i Fernando Ballesteros. Es pot escoltar fent clic ací.