La Comissió de Polítiques d’Igualtat avala la proposta del II Pla d’Igualtat presentada pel rector de la UV

Reunió de la Comissió de Polítiques d’Igualtat de la Universitat de València (CPIUV) on es va presentar la proposta del II Pla d’Igualtat 2013-2017.

El document passarà les properes setmanes per la Mesa Negociadora i pel Consell de Govern per a la seua aprovació definitiva.

PAU SERRANO. El rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, junt amb el vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, i la directora de la Unitat d’Igualtat, Carmen Tomás, han presentat a la Comissió de Polítiques d’Igualtat de la Universitat de València (CPIUV) la proposta del II Pla d’Igualtat 2013-2017.

I és que en desembre passat concloïa l’aplicació del I Pla, que va elaborar amb esforç i dedicació la Unitat d’Igualtat, els resultats del qual s’han fet patents en l’avaluació de les professores María Eugenia González Sanjuán i Rosario Fernández-Coronado, del Departament de Sociologia i Antropologia Social.

Es tractava d’un pla ambiciós en el contingut: cent díhuit accions, de les quals s’ha realitzat el 62,3%, un 13,6% està encara en execució i un 24,1% no s’ha pogut executar. En paraules de Carmen Tomás, “el percentatge d’accions no executades no disminueix el gran valor del que s’ha fet i l’avanç institucional que representa”.

Tal com es va explicar en l’acte de presentació del document del II Pla d’Igualtat davant la CPIUV, és en la docència i en la investigació on la transversalitat de les polítiques d’igualtat han de fer-se més patents, més visibles. Per a la qual cosa és necessari que el II Pla siga, no menys ambiciós, però sí més concret quant a les mesures, la determinació dels responsables de dur-les a terme i en l’establiment dels indicadors que serviran per a mesurar-ne l’execució, l’evolució i l’avaluació.

Els dos darrers anys la Unitat d’Igualtat ha centrat el seu treball en l’extensió de la formació en matèria de llenguatge no sexista, en la qual s’han inclòs el PDI, el PAS i l’estudiantat, i la formació, sobretot entre els estudiants, contra la violència de gènere. Així, s’ha elaborat, junt amb els representants sindicals, el Protocol contra l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe, i s’ha impartit la formació necessària per a les persones que puguen intervindre en el procediment previst en el protocol i en la visualització del treball de les dones tant en el camp docent com en el de l’administració i els serveis.

Es pot dir que, com a resultat de tot això, s’ha avançat notablement en l’ús del llenguatge no sexista, en la configuració d’òrgans col·legiats paritaris i en la visualització de la presència de les dones en tots els ordres de la vida institucional.

Segons la directora de la Unitat d’Igualtat, “l’existència de comissions d’igualtat als centres i als serveis és un dels trets més destacables del I Pla d’Igualtat. També és important ressaltar la constant permanència de la Unitat d’Igualtat en els mitjans de comunicació de la Universitat, en els quals, a través de la Finestra d’Igualtat, la seua pàgina web i la seua estreta relació amb el Gabinet de Premsa, ha informat la comunitat universitària sobre tots els esdeveniments importants relacionats amb la seua activitat, tant interns com externs, i ha donat a conéixer les dones que representen la institució en els seus càrrecs de gestió”.

Un treball que no hauria estat possible sense la col·laboració de serveis com ara el de Recursos Humans, el SAP, la Gerència, el SeDI, els vicerectorats, el Servei de Formació Permanent, els deganats, les seccions sindicals, el Gabinet de Premsa, etcètera.

Però, tal com es desprén de l’anàlisi de l’avaluació i de l’ampliació del diagnòstic, encara és necessari continuar avançant en aquells punts en què s’han trobat resistències i afermar aquells altres que han estat assolits.

Per aquest motiu el II Pla canvia l’estratègia, fa un pas més cap endavant i inclou en el seu primer eix Participació i Govern: Governança a favor de la igualtat de dones i homes, de manera que això quede com a compromís i principi bàsic i identificador de totes les accions, activitats i resolucions que es prenguen en tots els àmbits de la vida universitària.

La resta dels eixos i les mesures que contenen han estat elaborats per una comissió amb presència dels tres campus, de la Unitat d’Igualtat i d’assessores qualificades. S’hi ha recollit l’opinió dels sindicats presents en la Mesa Negociadora, la de l’Institut d’Estudis de la Dona, la dels degans i les deganes dels tres campus i, finalment, la del mateix equip de govern. A més, el II Pla ha estat en exposició per a la comunitat universitària en la pàgina web de la Unitat d’Igualtat. És, doncs, un document participatiu que pretén recollir entre tots i totes la realitat en la qual es mou la institució en relació amb l’objectiu d’assolir la igualtat real entre dones i homes.

En les properes setmanes el document haurà de passar per la Mesa Negociadora i, a continuació, pel Consell de Govern per a la seua aprovació definitiva.