logodreta

Mentors i mentores, una xicoteta gran ajuda per a alumnes nouvinguts

Andrea Salas, Hilda Galdamess, Luisa Juan i Dídac Delcan, de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, són mentores i mentor dins del programa Entreiguals.

REDACCIÓ. L’accés a la Universitat o a una nova universitat comporta un canvi personal i vital important per a l’estudiantat. Els primers dies tot pot ser complex: les tutories, els horaris, els serveis a què es pot optar i la seua ubicació, on preguntar cada cosa, el professorat… Per a solucionar aquest dèficit inicial, la Universitat de València ofereix el programa Entreiguals, on més de quatre-cents alumnes voluntaris, els mentors i les mentores, ajuden l’estudiantat de nou ingrés i incoming.

“Vaig un poc perduda a principi de curs, la veritat. El que més em costa és moure’m en l’Aula Virtual, saber on estan les aules, com trobar-les i els professors”, diu Aida Verdejo, estudianta d’Educació Social a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, de primer curs i mentoritzada per Luisa Juan, estudianta de tercer de la mateixa titulació i amb vint-i-sis alumnes al seu càrrec. “El més important és que et coneguen i sàpien que tenen un igual en qui poden confiar, perquè la comunicació no siga només amb el professorat. Som més prompte personal d’acompanyament”, diu la mentora. Marina Bertomeu, de primer d’Educació Social, destaca: “Estem començant. El programa és per ajudar-nos en els dubtes que tenim”, mentre que Desireé Pertusa, també de primer, il·lustra la situació: “Vaig perduda en tot. No sé on estan les coses. He recorregut a Luisa”, apunta.

Andrea Salas, Luisa Juan i Dídac Delcan en l’interior de la seua facultat.

Aquesta iniciativa, el programa de mentoria Entreiguals, és el tercer curs consecutiu que s’aplica, si bé és la segona edició, ja que el curs 2011-2012 va ser una activitat pilot en huit facultats. És una tasca voluntariat en la faceta tant de mentor com de mentoritzat, i té com a objectiu facilitar la incorporació d’estudiants de nou ingrés i acompanyar la integració dels estudiants incoming. Els mentors i mentores, en coordinació amb el professorat tutor del seu centre, desenvolupen les accions previstes per a promoure una integració acadèmica, personal i social dels nous estudiants tant en el seu centre com en el conjunt de la Universitat.

L’acció és promoguda per la Delegació per als Estudiants de la Universitat de València i desenvolupada pel Servei d’Infomació i Dinamització (SeDI). Ocupa enguany 406 mentors, dels quals 278 treballen només amb alumnes de primer curs i 128 són per a alumnes Erasmus. En el programa participen 15 facultats, totes amb les dues modalitats, i les més nombroses quant a participants són, segons dades del SeDI, Economia (85), Dret (45), Física (40) i Medicina i Odontologia (38).

“L’objectiu de ser mentor és la participació. Constituir una Universitat més participativa, on la gent es relacione, parle entre ella, dialogue. Nosaltres aconsellem des de la nostra experiència”, diu Dídac Delcan, alumne de segon d’Educació Social i mentor d’estudiants Erasmus. “Quan començàrem, nosaltres estàvem molt nerviosos i necessitàvem un punt d’ajuda”.

Les alumnes mentoritzades Aida Verdejo, Desireé Pertusa i Marina Bertomeu, amb Andrea Salas, Hilda Galdamess, Luisa Juan i Dídac Delcan.

Aquest estudiant espera que la mentoria, a banda de complir els seus objectius més formals, a ell li servisca per a practicar idiomes a través d’alguna activitat de tàndem, atés que parla anglés i vol començar amb l’italià. El seu grup, Erasmus de diversos cursos, inclou persones de Taiwan, Bèlgica, Alemanya, Portugal, Eslovàquia, França… La qual cosa també li ofereix la possibilitat de fer amistat amb persones d’aquelles zones i viatjar per a conéixer de primera mà la cultura d’altres països.

Andrea Salas, estudianta de tercer de Pedagogia i mentora per a alumnes de nou ingrés, explica els motius per a ser-ho: “Em pareix una bona iniciativa per ajudar a situar-se a la Universitat gent que ve de formació professional o batxillerat. Crec que l’objectiu és que les persones se senten més segures”. En aquest sentit, vol contribuir a “evitar que alguna persona puga deixar els estudis per sentir-se sola o no tindre recolzament”.

Les tasques a realitzar amb l’alumnat mentoritzat estan regulades en el programa amb tot un seguit de recursos per a mentors i mentores, i en cada centre. La Guia de Recursos i Serveis de la Universitat de València, amb dades sobre activitats que poden interessar l’estudiantat de nou ingrés o Erasmus, ofereix informació com ara els campus i les extensions, espais virtuals, mobilitat, allotjament, cultura, voluntariat, o diversos espais de la Universitat. Aquestes són les ferramentes per atendre les consultes de l’estudiantat de nou ingrés.

 

Quedades i correu electrònic

Correus electrònics, reunions, cafés… Tot serveix per tal de mantindre el contacte entre mentors i mentoritzats. En el cas dels Erasmus, segons Delcan, “férem una quedada, ens presentàrem, férem unes dinàmiques de treball amb profes, mentors, mostràrem els punts més importants de la facultat. També hem creat un grup de correus electrònics i una llista de Facebook”.

Pel que fa a la participació de l’alumnat de nou ingrés o incoming, és variable. En el cas de Luisa Juan, una majoria dels seus mentoritzats. Hilda Galdamess és estudianta de tercer d’Educació Social amb vint-i-cinc alumnes, dels quals fins ara han participat uns quinze. Dins de la seua filosofia d’ajudar, com calga, les quedades per a café són una ferramenta útil. “Jo quan vaig entrar en primer em trobava molt a soles. I quan eres més major, més adult, més encara. I jo no vull que ni joves, ni majors, tinguen eixa sensació”.

Als mentors i mentores la participació en el programa Entreiguals se’ls reconeix amb sis crèdits de lliure elecció, per a llicenciatures i diplomatures, o amb tres crèdits dels previstos per participació en activitats universitàries en els graus. Entre altres, han de seguir un pla de formació de setze hores, i activitats com ara contactar amb els estudiants assignats i realitzar un mínim d’encontres individuals i conjunts per a facilitar la informació bàsica; o participar en activitats guiades a espais universitaris.

Per a conéixer el programa de mentors i mentores amb més detall, feu clic ací: mentors.blogs.uv.es.

 

 

infouniversitat © 2020 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València