Applemania, una filosofia de vida i de comunicació

JORGE CHENOVART. És un autèntic fenomen social, cultural i tecnològic. Guanya adeptes cada dia, és una empresa estable en borsa i treballa amb la més alta tecnologia multimèdia, aspectes que no es troben normalment ben relacionats. Parlem d’Apple, l’empresa de la poma, la creadora dels portàtils “bonics” i, sobretot, d’una filosofia empresarial fundada pel ja mític Steve Jobs.

De fet, fa unes setmanes Aston Kutcher apareixia en les marquesines d’autobusos i anuncis de televisió encarnant aquest visionari que ja té pel·lícula i una biografia autoritzada que ha venut milions de llibres. Per al professor de la Universitat de València Antonio Manuel Conca, “l’Applemania és una filosofia de vida, de conversos i de creients, una forma d’entendre la comunicació i la tecnologia”, en declaracions fetes al programa En Xarxa de Ràdio Universitat, el qual podeu escoltar clicant ací.

Steve Jobs deia que “els usuaris no saben el que volen fins que els ho donem”. I amb aquest esperit s’han mantingut en els llocs més alts de vendes en ordinadors i revolucionant el mercat de tabletes i mòbils. De fet, Antonio Manuel Conca afirma que “el Smartphone, que simplement era un iPod amb possibilitat de mantindre una connexió telefònica, va revolucionar la realitat de la marca, és a dir han sabut mantindre el pols als usuaris”.

Un succés que ha caracteritzat Apple és la constant renovació dels seus nous aparells per part dels clients. Fa poc eixia el nou sistema operatiu IOS 7 i, ipso facto, milions d’usuaris van decidir introduir-lo en el seu iPhone. Molts altres opten per canviar directament de mòbil en el moment que ix a la venda un de nou, i posen a la venda el que tenen, d’un preu molt superior a la mitjana, tot venent-lo en poc de temps i fent créixer l’empresa.

Signatures digitals, la nova burocràcia tecnològica

Ricard Martínez.

Els estudiants que volen obtindre beques, ja siguen públiques o privades, es troben sotmesos a dos processos canviants. D’una banda, la cerca de treball, una nova odissea cada dia. D’una altra, la burocràcia informàtica que cada vegada més s’està imposant a la tradicional. És molt freqüent emplenar formularis amb signatures digitals que, en teoria, obrin un món nou de possibilitats per al “tirador de beques professional”, és a dir el jove llicenciat o graduat. El tècnic de control de bases de dades del Servei d’Informàtica de la Universitat de València Ricard Martínez afirma que “a mesura que avança la societat de la informació tots tenim una necessitat que és fonamental, que és saber a qui tenim a l’altre costat, i aquesta necessitat ens fa ser més previnguts”. No obstant, “encara queda molt per fer i hem de millorar en el terreny burocràtic electrònic”, apunta. Com tot, aquests processos costosos comporten punts a favor i en contra, però el que destaca actualment és el major control econòmic i sobretot l’ecològic, ja que “reduïm el paper i això també suposa una evolució per a millor”.