L’estudiantat de la Universitat de València es mobilitza contra la LOMQE

REDACCIÓ. Classes buides, cafeteries i bars tancats, parades del metro desertes d’estudiants i campus sense a penes activitat. L’estudiantat de la Universitat de València ha secundat àmpliament la vaga convocada aquest dijous 24 en el sistema educatiu del conjunt de l’Estat des d’infantil fins l’ensenyament superior i el 90% de les classes previstes no s’han realitzat, segons dades facilitades per la institució acadèmica.

“Cada vegada s’està atacant més l’educació pública: estan privatitzant-la més, retallant beques, augmentant taxes, i la base d’una bona societat és l’educació pública”, sintetitzava Anaís López, estudianta de Periodisme, els motius pels quals va participar en la vaga educativa i la manifestació que dijous va partir del Campus de Blasco Ibáñez fins el centre de València, convocada per les assemblees d’estudiants de la Universitat de València i la Universitat Politècnica.

Ángela Puig, estudianta d’Educació Ambiental, tot caminant en la manifestació pel carrer de Cavanilles, explicava a INFOUNIVERSITAT: “L’educació és un pilar fonamental de la societat perquè avance i cresca en molts aspectes. Estem retrocedint a èpoques anteriors. El que s’ha de fer és invertir en educació. Estic ací per a reivindicar els meus drets com a estudianta, perquè vull una educació pública, de qualitat i en valencià”.

El seguiment de la vaga ha sigut desigual en els diversos centres de la Universitat de València. Així, un 100% a centres del Campus dels Tarongers com ara Magisteri i Ciències Socials, mentre que a Dret i Economia s’han fet al voltant del 10% de les classes. A Medicina, el 80% dels estudiants han secundat la vaga i les classes que s’han realitzat han sigut sobretot les pràctiques. Pel que fa al Campus de Burjassot, el seguiment a la vaga se xifra al voltant del 90%, tot i que a centres com ara l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) ha sigut d’un 50%, segons les dades de la Universitat de València. No s’ha registrat cap incident en l’interior dels edificis dels tres campus.

Amb lemes com ara No a la privatització, Se venden cerebros, Que paguen la deuda sus culpables, referències al ministre José Ignacio Wert i a la corrupció política i pancartes de diverses entitats estudiantils, la manifestació va eixir de la porta de la Facultat de Geografia i Història cap a les dotze del migdia i va comptar amb la participació d’entre quatre mil i cinc mil persones, segons els principals mitjans de comunicació valencians. Alumnat de les dues universitats públiques de la ciutat de València, estudiantat de secundària, sindicats d’estudiants i professors i professores protestaven així pels carrers de la ciutat en contra de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE), aprovada al Congrés dels Diputats amb els vots a favor del PP i en contra de la resta de l’arc parlamentari, i que té també l’oposició de la majoria de la comunitat educativa de l’Estat.

Pel que fa al professorat, un 51,8% ha secundat la vaga, mentre que en el col·lectiu de personal d’administració i serveis la incidència ha sigut d’un 59,64%, segons les dades facilitades per la Universitat de València.

Miguel Ivars, estudiant de Ciència Política i Màster en Dret Administratiu, sintetitzava el motiu de manifestar-se: “Defenem una educació pública gratuïta i de qualitat. Les taxes han arribat a un punt en què són inassumibles, i provoquen una gran discriminació”. Pablo Sanhermelando, també estudiant de la Universitat, justificava el motiu d’estar en la manifestació en demanar més recursos per al sistema educatiu, i Aina Garcia, de Magisteri, explicava: “És una injustícia que se’ns estiguen retallant els drets consolidats amb la nova llei”.

Per la seua banda, Alba (estudianta de Bioquímica) deia estar en contra de l’anomenada llei Wert per ser “elitista i separatista”. “No estic d’acord amb la pujada de taxes que s’està aplicant d’uns anys cap ací, i per això, com a estudianta, em manifeste”, va dir. Olga Claramonte, estudianta de Medicina, posava l’incís en la qualitat de l’ensenyament: “Reivindique una escola i una universitat públiques de qualitat”. Mentre que María Peiró, també de Medicina, assegurava: “Tots tenim dret a una mateixa educació, i no per tindre més recursos una persona ha d’estar millor formada que una altra”.

Amat Sánchez, representant de la Plataforma per l’Ensenyament Públic de la Universitat de València, a l’eixida de la manifestació a Blasco Ibáñez recordava la injustícia de la nova llei promoguda pel ministre Wert i les seues conseqüències en el sistema educatiu: “Hem d’unir tots els esforços possibles per a parar-la”, deia. En termes semblants s’expressava Amparo Álamo, estudianta de Periodisme: “Manifestar-nos és l’única via que tenim perquè se’ns escolte davant la pujada de taxes”, mentre que Laura Biosca, professora de l’Escola d’Idiomes que participava en la manifestació, comentava per a INFOUNIVERSITAT que aquesta llei “significa que tornarem trenta anys enrere, quan només podien estudiar els que tenien diners. Ara volen fer això, que només els que tenen diners puguen rebre una educació de qualitat”. Laura Labadie, també professora de l’Escola d’Idiomes, apuntava algunes de les conseqüències de la LOMQE: “Augment del nombre d’alumnes per grup i augment del nombre d’hores lectives del professorat”, entre moltes altres.

Ángela Teruel, estudianta de Belles Arts a la Universitat Politècnica, també present en la manifestació, adduïa que ho feia per diversos motius, un dels quals la pujada de les taxes: “Tinc companys que no poden continuar estudiant, ja que no tenen beques i els seus pares estan en l’atur. A més, per exemple, una assignatura meua, Projectes 2, costa cinc-cents cinquanta-sis euros, és una burrada”.