REDACCIÓ. “Reivindiquem que la salut pública és un bé d’interés i que els tractaments s’han de mantindre accessibles i en unes condicions raonables”. És una de les propostes del X Congrés de Tardor de l’Associació Europea d’Estudiants de Farmàcia, que davall el lema Medicina personalitzada. El futur de la farmàcia i amb la participació de més de tres-cents estudiants de trenta-quatre països es desenvolupa a la Facultat de Farmàcia des de dimarts 29 fins el proper diumenge 3 de novembre.

El futur de la professió farmacèutica, les retallades econòmiques, l’Europa dels ciutadans en crisi, la problemàtica de les beques i el copagament farmacèutic, així com temes d’importància social com ara la situació de les malalties oblidades i rares marquen els debats que s’estan produint en el congrés.

La trobada està organitzada per la Federació Espanyola d’Estudiants de Farmàcia (FEEF) i l’Associació Valenciana de Joves Estudiants de Farmàcia (AVEF), i la seua realització a València ha rebut l’important impuls de la secció de la Universitat. De fet, l’Autum Assembly és un dels majors esdeveniments anuals de l’European Pharmaceutical Students Association (EPSA). La reunió compta amb el suport de la Universitat de València, el Consell General de Farmacèutics d’Espanya i el Col·legi de Farmacèutics de València, entre altres.

“Som professionals dels medicaments, i considerem que cal que el pacient reba el tractament farmacològic que li correspon, d’una manera accessible i a un preu raonable, basat en el model mediterrani de farmàcia”, ha destacat Miguel Vargas, president de la Federació Espanyola d’Estudiants de Medicina i portaveu de la secció de la Universitat de València.

Els objectius del congrés, en el qual participen personalitats de la Unió Europea, farmacèutics, experts, representants de col·lectius amb malalties rares o oblidades, a més d’estudiants, són “reivindicar la medicina individualitzada, com diu el lema del congrés, ja que l’Europa de la llibertat no ha d’oblidar gent que pateix malalties rares; reivindicar el model de farmàcia mediterrani; i això fer-ho en un congrés europeu que serà escoltat als llocs on es prenen les decisions”, ha incidit Miguel Vargas. Així, el sistema de treball, per posar un exemple en el cas d’Epidemiologia de la Sida, consisteix a arreplegar les propostes en un panell d’experts, debatre-les i elevar una proposta comuna posteriorment.

Està previst que durant els cinc dies del congrés es realitzen simposis, entrenaments i workshops durant els matins i vesprades en el marc del programa científic i durant les nits en el programa social. La trobada es realitza íntegrament en anglés. Es pot participar en el programa científic (amb material, menjars, cafés pausa i accés al congrés) i en el programa científic i el social (que inclouen sopars, còctel de benvinguda, sopar espanyol, nit internacional, festa temàtica i sopar de gala).

Per què València

“Els estudiants de la Universitat fa un any i mig presentàrem una candidatura perquè aquest congrés vinguera a València i convertir la Universitat i la ciutat de València en la capital europea de la farmàcia. Competíem amb Oslo”, destaca Miguel Vargas. El projecte presentat es basava en factors com ara la ciutat de València, l’antiguitat de la Universitat i l’existència d’estudis de Farmàcia que són dels més antics a Espanya, així com el fet que es tracta d’una universitat que va nàixer impulsada per la societat civil del segle XV, segons l’estudiant.