La marca i la seua fórmula cap a l’èxit

Enrique Bigné.

LORENA HERNÁNDEZ. Emprendre està de moda, encetar el propi projecte empresarial i crear el propi lloc de treball, quan l’escassetat és la nota dominant. Tanmateix, en moltes ocasions falta informació sobre els passos que s’han de donar a l’hora de posar en marxa la pròpia empresa. En aquest sentit, la creació de marca és un graó fonamental en el camí cap a l’èxit. Però aquest element va molt més enllà del fet visual, com és el logotip.

“La marca ha de ser sempre un element identificatiu, i quan es parla d’identificació s’ha de pensar en dues coses, l’estètica i el contingut”. Una afirmació del catedràtic Enrique Bigné, del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València. El primer punt que s’ha de tindre en compte en el procés de creació d’una marca és l’essència de la companyia, quina és la seua raó de ser. En això cobren especial rellevància els valors de marca.

Es tracta de les guies que marquen l’itinerari que una empresa decideix seguir. Per exemple, una companyia del món tecnològic es pot identificar amb una marca innovadora, moderna, sempre a l’última quant als avanços en el seu àmbit. Per tant, es fa referència a emocions, conceptes i idees que determinen el posicionament de la marca en l’imaginari col·lectiu, com ha explicat Enrique Bigné: “Els consumidors busquen què és allò que representa l’empresa, quins valors té, si està recolzant certs grups o si té una política d’igualtat entre homes i dones”.

Així, el posicionament sempre és el resultat de dues qüestions: per una banda, allò que es vol ser com a marca, i per una altra, el que els consumidors entenen que l’empresa és en comparació amb la competència. En un mercat tan competitiu com l’actual, a més, s’ha de tindre en compte la diferenciació del producte o servei, però no tant pel que fa a les seues característiques físiques com als elements intangibles que tenen a veure amb allò que s’ofereix.

I, per descomptat, en tot viatge a través de la creació d’una marca, a més de tindre clar què es vol ser, i també el públic al qual s’adreça el producte, és molt important triar el nom que definisca l’empresa de la manera més adient possible. Enrique Bigné ha donat algunes claus, en aquest sentit: que siga fàcil de recordar, que evoque algun element vinculat a la marca i que siga clarament diferenciador. A més, si a aquests ingredients s’afegeix una bona identitat visual i s’amaneix amb un bon grapat de mesures de control i percepció de l’efecte que tindrà en el públic, la fórmula de l’èxit està garantida.

El programa Ocupa’t de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en profunditat en una entrevista amb Enrique Bigné. Es pot escoltar fent clic ací.