El ‘sex appeal’ de les bandes de xics

LORENA HERNÁNDEZ. Són joves, atractius, tenen talent i mouen regiments de seguidores i seguidors arreu del món. Podria pensar-se que són un fenomen nou, però ja tenen la seua trajectòria. Són les anomenades boy bands o bandes de xics, formacions musicals que es caracteritzen per alguns elements bàsics que ha comentat el crític musical Miguel Tévar en el programa A Fons Cultural de Ràdio Universitat: “Donen la major importància a l’aspecte físic, a l’aparença. També a la forma de vestir, a la manera de pentinar-se, eixa impostació sobreactuada. Està tot molt mesurat, i cada membre sol tindre alguns trets diferenciadors”.

Es tracta d’una tendència que té els seus orígens en el segle XIX, en els coneguts cors de gòspel, que es reunien a les esglésies per a cantar. Miguel Tévar assenyala com un dels primers casos la família Osmond. Tanmateix, va ser l’aparició de la societat de masses i de les indústries culturals el que va determinar el naixement com a tal d’aquestes formacions, així com del fenomen fan associat, com ha comentat el professor del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat Joan Pecourt: “Es generen comunitats de consumidors i és quan comencen a aparéixer els fans, consumidors compulsius i especialitzats que es dediquen a consumir tipus concrets de cultura”.

És aquest ambient on s’instaura la societat de consum, es desenvolupa la publicitat, s’estén l’alfabetització i els ciutadans disposen de diners i temps lliure el context perfecte perquè es produïsca aquest fenomen, que té els primers representants directes en un grup de xics de Liverpool que allà pels anys seixanta van canviar per a sempre la història de la música. Es tracta, com no, dels Beatles. Miguel Tévar diu: “Eren quatre xics molt joves, quatre amics, que no sabien molt bé què era aquest concepte, però que van encunyar el primer fenomen fan amb la beatlemania. A partir d’ells van canviar les regles del joc”.

Però va ser la dècada dels noranta del segle passat el moment en què es va produir un boom de les bandes de xics. Els qui van encetar la moda van ser els New Kids on the Block, un grup nord-americà de música pop, al qual li van seguir altres com ara Take That, els N Sync i, per descomptat, els Backstreet Boys, una formació que ha batut tots els rècords pel que fa a les boy bands, amb més de cent trenta milions de discos venuts. Una banda que, per cert, ha anunciat que torna després d’uns anys de retirada.

La cultura fan està molt relacionada amb el fenomen de les bandes de xics, un moviment que es dóna especialment en l’adolescència, com ha comentat el professor Joan Pecourt: “Els fans de Justin Bieber, de Madonna o dels Beatles, no només escolten la seua música, sinó que imiten la seua forma de vestir, els seus pentinats, imiten comportaments, estils de vida, i això els serveix per a crear una identitat individual”. Un element, el de la formació de la pròpia personalitat, que, junt amb el de pertinença a una comunitat, conforma els trets bàsics d’aquest període de la vida.

El programa A Fons Cultural que ha tractat aquesta qüestió en profunditat es pot escoltar fent clic ací.