María Albiach: “Quan ningú cultive les nostres varietats de fruites i verdures es perdran”

María Albiach, fundadora de ValGenetics; i la directora del Departament de Biotecnologia, Marga Cervera, als estudis de Ràdio Universitat.

LORENA HERNÁNDEZ. “El que s’ha de fer és recuperar les varietats que han funcionat des de sempre a l’horta, que donen una fruita i una verdura meravelloses, que estan boníssimes”. És l’opinió de María Albiach, investigadora i fundadora de l’empresa del Parc Científic de la Universitat de València ValGenetics. Segons la científica, les exigències del mercat estan posant per davant la part visual dels productes, sense tindre en compte en moltes ocasions la seua qualitat. Un fet que està contribuint que molts agricultors deixen de cultivar les varietats més originals, amb la conseqüent pèrdua de diversitat.

És per això que un dels objectius fonamentals d’aquesta empresa és a mitjà i llarg termini recuperar totes eixes llavors que per raons econòmiques i de supervivència del sector s’estan deixant de banda. ValGenetics es va crear fa set mesos amb la finalitat d’oferir solucions biotecnològiques i assessorament a empreses productores de plantes i llavors, així com a empreses o ens públics que necessiten externalitzar les seues anàlisis de diagnòstic. La seua acció se centra en la detecció i el combat de malalties i plagues agràries presents i futures, un problema sempre actual als camps.

Tanmateix, el principal entrebanc a l’hora de lluitar per la supervivència de les varietats més locals és la forta inversió econòmica que seria necessària. Per a la investigadora María Albiach caldria desenvolupar programes de creuaments perquè aquestes llavors tingueren resistències suficients, tot això sense perjudicar-ne el sabor. I per aconseguir-ho farien falta estudis molts llargs i difícils, per als quals es necessiten molts diners. És per això que la patòloga de plantes adverteix: “Quan ningú cultive les nostres varietats de fruita i verdura es perdran, i això és una autèntica pena”.

Aquesta investigadora treballa amb la biotecnòloga Marga Cervera, qui s’encarrega del departament de biotecnologia de l’empresa. Per a ella, les companyies de llavors han fet una gran tasca en el seu intent de generar varietats més productives, moltes vegades assegurant-se una part del mercat: “S’obté un híbrid i la progènie ja no és allò que eren els parentals, de manera que no es poden acumular llavors i continuar plantant. S’ha d’acudir una altra vegada a l’empresa per a obtindre més llavors de la mateixa varietat”.

Ambdues investigadores també han assenyalat que les plagues estan ben presents als camps valencians i que cal lluitar contra elles. En aquest sentit, ValGenetics ofereix tres tipus de diagnòstic relacionats amb aquest problema: el basat en la legislació existent; l’anomenat absolut, que assegura al 100% la presència o no d’un patogen; i el genotipat, ja que moltes vegades és un cep el que està originant la malaltia. El programa A Fons de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.