Rafa Xambó: “El consumisme fomenta un comportament adolescent, amb el qual la gent no acaba de madurar mai”

fans-mejores2

LORENA HERNÁNDEZ. “Admire la gent que viu sense problemes, que mira el món amb despreocupació. A diferència d’ells, jo patisc més del compte”. Es tracta d’una afirmació d’un dels grans referents del grunge, el desaparegut líder de Nirvana, Kurt Kobain, l’encarnació d’una personalitat sempre al fil de la navalla. Com ell, altres noms coneguts: Jim Morrison, Janis Joplin, Jimmy Hendrix, Amy Winehouse… Joves amb un gran talent als quals la fama els va arribar tal vegada massa prompte.

L’últim cas conegut, el de l’actor Philip Seymour Hoffman, guanyador de l’Oscar per la seua interpretació de Truman Capote en la pel·lícula Capote, qui ha perdut la vida als quaranta-sis anys després d’anys de lluita contra les seues addiccions. Per a Rafa Xambó, professor del Departament de Sociologia de la Universitat de València, en tot ésser humà hi ha una tendència al plaer i també a la destrucció, que també existeix en la mateixa natura, amb el procés de descomposició, d’entropia. Tanmateix, assenyala que no tot el món té la mateixa propensió a caure en aquest infern; els condicionaments familiars i socials hi són fonamentals.

Al seu torn, Carmen Abengozar, professora del Departament de Psicologia Evolutiva de la Universitat, assenyala que es tracta d’un perfil de personalitat que té a veure amb persones que esperen que el seu entorn es transforme, en lloc de desenvolupar els recursos adients per adaptar-se a les situacions canviants. En el cas de les persones famoses, això ocorre amb aquelles que basen la seua felicitat en el reconeixement extern i prioritzen la gratificació immediata: “Bàsicament, en el món de les drogues és això el que sol passar: estic esperant que el món canvie perquè el meu cos es trobe en un estat de benestar”.

Un cercle en el qual es tracta d’omplir un buit existencial mitjançant substàncies tòxiques, que eviten a l’individu enfrontar-se a la situació desagradable o a les emocions que es volen defugir, de manera que cada vegada resulta més difícil fer-los front i augmenta la dependència cap a elles. En aquest sentit, Rafa Xambó afegeix com un agreujant el fet de viure en una societat en la qual comprar i vendre s’han convertit en la base del funcionament del sistema: “El capitalisme de consum fomenta un comportament adolescent, amb el qual la gent no acaba de madurar mai”.

En el fons, com ha comentat el professor del Departament de Sociologia de la Universitat, es tracta de persones que no se senten bé amb elles mateixes, que tenen qüestions a resoldre pel que fa a les emocions. Carmen Abengozar incideix en el mateix punt i afegeix: “A mesura que anem construint aquests recursos psicològics anirem fent-nos més forts, més independents del nostre entorn”. I, per tant, es tracta de ser feliços buscant en el nostre interior, per tal d’afrontar les circumstàncies que ens toquen viure de la manera més sencera i equilibrada possible.

El programa A Fons de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.